חדשות

לקראת החגים: משרד הבריאות ממליץ לקבוצות סיכון לעטות מסיכות

עוד ממליץ המשרד על בידוד לחולים סימפטומטיים ועל ביצוע בדיקות ביתיות לקורונה | במערכת הבריאות נערכים למתן חיסונים כנגד תת הזנים החדשים | בארה"ב, החיסונים הקודמים אינם מאושרים לשימוש

עטיית מסיכות. צילום ארכיון: יוסי זליגר/ פלאש 90

לאור העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה ולקראת חגי תשרי, המאופיינים במפגשים מרובי משתתפים, משרד הבריאות ממליץ על שימוש במסיכה במקומות סגורים שבהם יש ריבוי משתתפים, וזאת למי שנמצא בקבוצת סיכון או למי שרוצה להפחית את הסיכון להידבק.

בהודעה על ההמלצה מאתמול (ג') נכתב כי "המשרד עוקב כל העת אחרי מגמות התחלואה ווריאנטים של הקורונה. נכון לרגע זה ניכרת בישראל עלייה מתונה במספר המאושפזים. גם בישראל וגם בעולם יש כמה וריאנטים שגורמים לתחלואה".

נתוני משרד הבריאות המעודכנים ליום א' השבוע, שכידוע אינם משקפים את התמונה המלאה אלא רק את הנתונים המתקבלים מבתי החולים ומהקהילה, מראים כי כ-20% מהנבדקים ביום א' האחרון נמצאו חיוביים לנגיף. בשבוע שהסתיים ביום א' נמצאו 988 חולים חדשים, עלייה של 1.8% יחסית לשבוע שקדם לו. בישראל היו עד ליום העדכון 1,093 חולים מאומתים, מתוכם 282 מאושפזים, מהם 47 חולים קשה, שבעה מתוכם במצב קריטי ו-11 מונשמים. ממוצע המאומתים השבועי עלה בשבוע שבין 3.9 ל-9.9 ל-141, בהשוואה ל-138 בשבוע שקדם לו.

המלצת משרד הבריאות כוללת שימוש במסיכה במפגשים עם אנשים הנמצאים בקבוצות סיכון וכן שמירה על בידוד בקרב חולים סימפטומטיים עד לתום התסמינים. "במידה שאדם שחלה נדרש לצאת, מומלץ להשתמש במסיכה" – לשון ההודעה. כמו כן קורא משרד הבריאות לשמור על מודעות ולהיבדק בבדיקה ביתית לגילוי מוקדם כשיש חשד לתחלואה.

"משרד הבריאות ממשיך לנטר את מצב התחלואה ויעדכן את הנחיותיו במידת הצורך ונערך למתן חיסונים ייעודיים בזמן הקרוב כנגד תת הזנים החדשים", נכתב בהודעה. זני הנגיף הפעילים כיום הם האומיקרון (XBB) ואריס (EG51), לצד הזן פירולה (BA2.86) שזוהה לאחרונה ב"איכילוב" ולו יותר מ-30 מוטציות. זן זה זוהה במספר מדינות בודדות כולל בישראל.

בארה"ב, המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) קרא כבר בסוף אוגוסט לקבוצות סיכון לעטות מסיכות בעקבות התפרצות מחודשת של קורונה בארה"ב וצפי להכפלת מטופלים באשפוז. בנוסף, קרא לעובדי מערכת הבריאות לחזור ולעטות מסיכות.

לאחרונה אישר ה-FDA חיסונים מעודכנים נגד קורונה של חברות מודרנה ופייזר במטרה להתמודד עם העלייה במקרי התחלואה והאשפוזים. שתי יצרניות החיסונים טוענות שהחיסונים שלהן יעילים גם נגד תת הזן EG.5 הדומיננטי כעת בארה"ב.

מומחים מזהירים מפני השילוב של נגיף הקורונה, שפעת ונגיף נשימתי סינציאלי RSV בחורף הקרוב. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארה"ב מתריע שכבר נרשמה עלייה שנחשבת למוקדמת במקרי ה-RSV בדרום ארה"ב.

בכתבה שעסקה בעלייה בשיעורי ההדבקה והאשפוזים בארה"ב ב-CNN, צוטטו מומחים הטוענים כי למרות העלייה במספר המקרים, שיעורי התחלואה הקשה, האשפוזים והתמותה עדיין נמוכים בהרבה בהשוואה למצב לפני שנה ושנתיים. ההבדל הוא שהשנה ההגנה מהנגיפים טובה יותר כי רוב האוכלוסיה מחוסנת בחיסונים או בחסינות טבעית. החיסונים המעודכנים מאושרים לבני 12 ומעלה ובאישור לשימוש בחירום עבור תינוקות מגיל שישה חודשים. החיסונים הקודמים כבר אינם מאושרים לשימוש בארה"ב.

בשבוע האחרון (החל מ-6 בספטמבר) היו ברחבי העולם יותר מ-16,000 מקרים מאומתים על פי הדשבורד של ארגון הבריאות העולמי, אך המספרים הללו, כמו בישראל, אינם מעידים על המצב לאשורו בשל העדר דיווח.

נושאים קשורים:  קורונה,  נגיף הקורונה,  חדשות,  חגים,  חיסונים,  עטיית מסיכות,  19-COVID,  קבוצות סיכון
תגובות

ממליצים על עטיית מסכה למרות שכבר ברור לכולם שהמסכה אינה יעילה, וחמור מכך, גם מסכנת, ובוודאי אנשים הסובלים מקשיי נשימה.

אנונימי/ת
13.09.2023, 19:51

באיזו עבודה הוכח חוסר היעילות המסכה. אם אתה מתכוון ל-100% יעילות, אתה צודק...

17.09.2023, 17:22

שפסיכיאטר יתעסק במקצוע שלו ולא ישגע את הציבור

אנונימי/ת
13.09.2023, 19:32

מי הם אותם מחוסנים בחסינות טבעית? ולמה "עודדו" אותם לקבל זריקה למרות שהם מחוסנים בחסינות טבעית?