מחקרים

שביעות רצון מטיפול טופיקלי לפסוריאזיס

חשוב להתאים טיפול טופיקלי בטוח למטופלים תוך שימת דגש על יעילות

במקרים של פסוריאזיס קלה, הטיפול העיקרי כולל תכשירים טופיקליים. עם זאת, חוסר שביעות שביעות רצון הוא ממצא שכיח בכל הקשור לשימוש בטיפול טופיקלי ושיעור חוסר ההיצמדות לטיפול הוא גבוה מאוד. כמו כן, הערכה של פרספקטיבות של מטופלים יכולה לסייע לזהות צרכים שעדיין אינם מקבלים מענה. לכן, במחקר שממצאיו תוארו בכתב העת Journal of Dermatological Treatment ניסו החוקרים לבחון את מידת שביעות הרצון מהטיפול הטופיקלי בקרב מטופלים עם פסוריאזיס ולבחון מהם הגורמים המשפיעים על שביעות הרצון מהטיפול.

במסגרת המחקר גויסו מטופלים מהמחלקה הדרמטולוגית שבבית החולים האוניברסיטאי במנהיים, גרמניה. את שביעות הרצון העריכו החוקרים על ידי שימוש בשאלון ה-Treatment Satisfaction Questionnaire for Medication גרסה 1.4 ובו נכללו דומיינים של יעילות, תופעות לוואי, נוחות ושביעות רצון גלובלית (כל דומיין עם ציון 0-100). לאחר מכן, העריכו החוקרים באמצעות שימוש ברגרסיה לוגיסטית את ההשפעה של מאפייני מחלה ומאפיינים סוציו-דמוגרפיים על שביעות הרצון.

תוצאות המחקר הראו כי בממוצע בעוקבה (122 משתתפים, גיל ממוצע 52.5, 58.2% גברים), לדומיין תופעות לוואי הייתה את ההשפעה הגדולה ביותר על שביעות רצון המטופלים (ציון ממוצע – 89.7) ואחריו נוחות (ציון ממוצע – 72.5), שביעות רצון גלובלית (ציון ממוצע – 60.8) ויעילות (ציון ממוצע – 55.0). בהשוואה בין תכשירים ספציפיים נמצא כי שילוב בין קורטיקוסטרואידים ואנלוגים של ויטמין D נמצא כיעיל ביותר. מבחינת גורמים המשפיעים שביעות הרצון, נמצא כי אלה כללו גיל, סטטוס זוגי, היכולת להשתמש בתכשירים אלה באופן עצמאי, פגיעה באיכות החיים כתוצאה ממחלה, שימוש בתכשיר טופיקלי יחיד או כטיפול נוסף וגרד.

ממחקר זה עולה כי מטופלים עם פסוריאזיס המקבלים טיפול טופיקלי בעיקר שבעי רצון כאשר פרופיל הבטיחות הוא טוב אך פחות שבעי רצון בגלל יעילות הטיפולים. טיפול טופיקלי צריך להיות מותאם לצרכי הפרט כאשר מושם דגש מיוחד על יעילות הטיפול.

מקור:

Nadia Ninosu, Suna Hoelker, Max Kappenstein, Sylvia Buettner, Wiebke K. Peitsch & Marthe-Lisa Schaarschmidt (2023) Treatment satisfaction of patients with psoriasis with topical therapy in a real-world setting: unmet need for higher effectiveness, Journal of Dermatological Treatment, 34:1, DOI: 10.1080/09546634.2023.2200570

נושאים קשורים:  מחקרים,  פסוריאזיס,  טיפול טופיקלי,  שביעות רצון
תגובות