• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
חדשות

מחקרים חדשים מציעים הסבר למקרי דלקת הכבד החריגים בילדים

ההשערה היא ששני נגיפים שונים וכן נטייה גנטית לתגובה חיסונית חזקה גרמו להתפרצות של יותר מ-1,000 מקרים ב-35 מדינות של מקרי דלקת כבד בלתי מוסברת בזמן האחרון

ילד מאושפז. צילום אילוסטרציה

שני מחקרים חדשים שטרם פורסמו מציעים שילדים שפיתחו דלקת כבד חריפה לאחרונה נדבקו בשני נגיפים שונים ויש להם נטייה גנטית לתגובת יתר חיסונית. עד היום, יותר מ-1,000 מקרים כאלה מ-35 מדינות דווחו לארגון הבריאות העולמי. מתוך סך זה, 22 ילדים מתו ו-46 נזקקו להשתלת כבד.

לפי המחקרים שבוצעו בבריטניה, הילדים החולים נדבקו בנגיפי אדנו (adenovirus) ובנגיפי הרפס. בנוסף, נמצא נגיף שנקרא adeno-associated virus 2י(AAV2) בדם וברקמת הכבד של חלק מהנדבקים.

AAV2 הוא נגיף שאינו יכול לשכפל את עצמו בתאי המארח אלא אם כן קיים בו נגיף אחר. תאוריה זו מרחיבה את ההשערה הקודמת שהמחלה קשורה להידבקות לנגיף אדנו 41, שנמצא אצל חלק מהילדים שחלו. ידוע שנגיף אדנו 41 גורם לפגיעה בכבד בילדים עם מערכת חיסונית חלשה, אך אינו גורם לכך אצל ילדים עם מערכת חיסון מתפקדת.

נגיפי אדנו הם בדרך כלל לא מזיקים וכשרופאים מנסים לברר את הגורם למחלה, לא מחפשים אותם. בשל ההיקף יוצא הדופן של המחלה הנוכחית, הרופאים חיפשו מגוון רחב של גורמים בדגימות מהילדים שחלו בהתפרצות, כדי לקבל תמונה את התמונה המלאה של כל גורמי המחלה האפשריים שהדגימות שלהם הכילו.

קבוצת המחקר השנייה בחנה את המבנה הגנטי של קבוצת ילדים שנפגעה מהמחלה בסקוטלנד. לשמונה מתוך תשעה ילדים שנחקרו היה וריאנט גנטי מסוים המשפיע על האופן שבו המערכת החיסונית שלהם מגיבה לאיום. כמעט 16% מתורמי הדם מסקוטלנד סובלים ממוטציה גנטית זו. רופאים בסקוטלנד היו בין הראשונים שדיווחו על מקרי דלקת הכבד יוצאי הדופן השנה. ההשערה היא שהמבנה הגנטי החיסוני של הילדים גרם להם לפתח תגובת יתר לאחד הנגיפים או לשניהם.

המחקרים החדשים טרם עברו ביקורת עמיתים, אבל אם הם נכונים, הם יעזרו להסביר מדוע חלק מהמרכזים הרפואיים המטפלים בילדים עם מחלות כבד נתקלו במספר חריג של מקרים של דלקת כבד בלתי מוסברת בזמן האחרון.

המחקרים גם הצביעו על כך שהשיבוש בחיים הרגילים שנגרם על ידי מגיפת הקורונה תרם להגברת ההעברה של נגיפים באופן כללי, כולל נגיפי אדנו, כאשר חלה הקלה במגבלות הקורונה, כיוון שיותר ילדים היו רגישים להם, וזה כנראה תרם להעלאת מספר מקרי דלקת הכבד בילדים.

המקרים הבלתי מוסברים של דלקת כבד בילדים הציתו ויכוח סוער בקהילה המדעית והרפואית, כאשר חלק מהמדענים והרופאים התעקשו שהמחלה היתה ככל הנראה תוצאה של זיהום קודם בנגיף קורונה.

מה שמקשה על ההבנה מה עומד מאחורי המקרים – והאם אכן זוהי התפרצות – הוא שנתונים מארה"ב הראו שלא היתה עלייה בדלקת כבד בילדים ממקור לא ידוע, או השתלות כבד לילדים, דלקת כבד, או אפילו של זיהומים של נגיף אדנו 41 בשנה האחרונה בהשוואה לתקופה שלפני המגיפה. זה לא אומר שלא הייתה עלייה במספר המקרים שנגרמו על ידי קבוצת הטריגרים הזו, אלא שהמספר הכולל של מקרים של דלקת כבד בילדים שלא נמצאה להם סיבה לא השתנה.

נושאים קשורים:  דלקת כבד,  קורונה,  חדשות,  מחקרים
תגובות