• יו"ר: פרופ' מרב לידר
  • חברי הועד: פרופ' יעקב אבלין, ד"ר שירלי אורן, ד"ר יולנדה בראון, ד"ר ויקה פורר, פרופ' דורון רימר
  • עורך האתר: פרופ' דורון רימר
  • ועדת ביקורת: פרופ' אלכסנדרה בלביר, פרופ' פנינה לנגביץ, פרופ' דן כספי
מחקרים

פרופיל הבטיחות של איקסקיזומאב בדלקת מפרקים פסוריאטית

ניתוח בטיחות משולב על הטיפול עם איקסקיזומאב בחולי דלקת מפרקים פסוריאטית לא הראה סוגיות בטיחות חדשות. הטיפול תואם לפרופיל הבטיחות המוכר, כאשר מרבית תופעות הלוואי היו קלות-בינוניות בחומרתן

איקסקיזומאב, נוגדן חד שבטי בעל זיקה גבוהה המכוון באופן סלקטיבי לאינטרלוקין 17Aי(IL-17A), הראה יעילות מובהקת בטיפול בדלקת מפרקים פסוריאטית (PsA). כמו כן, הטיפול הוביל לתגובה קלינית מתמשכת וארוכת טווח, ללא תוצאי בטיחות חדשים ובלתי צפויים למעכב IL-17A. במאמר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Annals of the Rheumatic Diseases', החוקרים מדווחים על פרופיל הבטיחות העדכני של הטיפול עם איקסקיזומאב בחולי PsA, לתקופה של עד שלוש שנים.

החוקרים ערכו ניתוח בטיחות משולב מארבעה מחקרים קליניים על חולי PsA שטופלו עם מנה אחת לכל הפחות של איקסקיזומאב. הדיווחים כוללים את שיעורי ההיארעות המתוקננים לחשיפה (EAIR: exposure-adjusted incidence rates) של תופעות הלוואי שאירעו במהלך הטיפול (TEAE: Treatment-emergent adverse events) ושל תופעות לוואי נבחרות.

בסך הכל נכללו 1,401 מטופלים במחקר, עם חשיפה מצטברת לאיקסקיזומאב של 2,247.7 שנות מטופל. ה-EAIR של מטופלים עם TEAE של 1 ומעלה היה 50.3 על כל 100 שנות מטופל. מרבית ה-TEAE היו קלים עד בינוניים בחומרתן. תופעות לוואי חמורות דווחו בקרב 134 מטופלים (EAIR=6.0). ה-TEAE המדווחות ביותר היו נזופרינגיטיס (EAIR=9.0) וזיהומים של דרכי הנשימה העליונות (EAIR=8.3). זיהומים באופן כללי ותגובות מקומיות באתר ההזרקה היו ה-TEAE השכיחות ביותר. שיעורי ההיארעות של מקרים חמורים היו נמוכים (EAIR ≤1.2). ה-EAIR של ממאירויות (EAIR=0.7), מחלות מעי דלקתיות (EAIR=0.1) כולל קוליטיס כיבית וקרוהן, דיכאון (EAIR=1.6) ואירועים צרברו-קרדיווסקולריים חמורים (EAIR=0.5) היו נמוכים. כפי שהוערך, בהתבסס של שנת החשיפה, שיעורי המקרים היו בירידה, או שהיו קבועים לאורך הזמן.

לסיכום, ממצאי האנליזה מצביעים על כך שפרופיל הבטיחות הכולל וסבילות הטיפול עם איקסקיזומאב בחולי דלקת מפרקים פסוריאטית תאמו לפרופיל בטיחות הידוע. לא זוהו תופעות לוואי חדשות או שאינן צפויות תחת הטיפול.

מקור:

Deodhar AA, Combe B, Accioly AP, et al. Safety of ixekizumab in patients with psoriatic arthritis: data from four clinical trials with over 2000 patient-years of exposure. Ann Rheum Dis [Internet] 2022 ;annrheumdis-2021-222027

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים פסוריאטית,  נוגדנים חד-שבטיים,  איקסקיזומאב,  אינטרלויקין 17A
תגובות