מחקרים

ההשפעה של דפגליפלוזין (פורסיגה) על תוצאים כלייתים וקרדיווסקולריים לפי קטגוריות ה-KDIGO

אנליזת פוסט-הוק של מחקר ה-DAPA-CKD מראה כי לדפגליפוזין השפעה מיטיבה ללא תלות בחומרת אי ספיקת הכליות

17.05.2022, 16:05
כליה (איור: אילוסטרציה)
כליה (איור: אילוסטרציה)

במחקר ה-DAPA-CKD הודגם כי דפגליפלוזין מפחיתה את הסיכון להתקדמות מחלת כליות, אשפוזים בגין אי ספיקת לב, תמותה קרדיווסקולרית ותמותה מכל סיבה בחולים עם מחלת כליות כרונית עם או ללא סוכרת סוג 2. חולים עם מחלת כליות כרונית (CKD) קשה יותר נמצאים בסיכון מוגבר לאי ספיקת כליות, אירועים קרדיווסקולריים ותמותה כוללת. לאחרונה, פורסמו בכתב העת Diabetologia תוצאות מאנליזת פוסט-הוק של מחקר ה-DAPA-CKD. באנליזה הנוכחית החוקרים העריכו את היעילות והבטיחות של דפגליפלוזין לפי קטגוריות הסיכון של ה-KDIGO.

במחקר ה-DAPA-CKD השתתפו חולים עם קצב סינון גלומרולרי (eGFR) של 25-75 (מ"ל*דקה/1.73) ויחס אלבומין קראטינין בשתן של 200-5000 מ"ג/גרם. המשתתפים חולקו באופן אקראי לקבל דפגליפלוזין 10 מ"ג או אינבו. התוצא העיקרי שנבדק כלל משלב של הפחתה של 50% ומעלה ב-eGFR, הגעה ל-ESRD ותמותה מסיבות כלייתיות או קרדיווסקולריות. תוצאים משניים כללו משלב של תוצאים כלייתיים, משלב של תוצאים קרדיווסקולריים ותמותה מכל סיבה.

מבין 4,304 משתתפי המחקר 14.4% הוגדרו בסיכון בינוני, 31.3% בסיכון גבוה ו-54.3% בסיכון גבוה מאוד לפי קטגוריות הסיכון של ה-KDIGO. תוצאות המחקר הדגימו כי דפגליפלוזין הפחיתה ב-39% את הסיכון לתוצא המשולב בכל תת-הקבוצות לעומת טיפול אינבו (יחס סיכונים 0.61, רווח בר-סמך 95%: 0.51-0.72) כמו גם את התוצאים המשניים שנבדקו. הפחתת הסיכון האבסולוטית לתוצא העיקרי הייתה דומה בכל קבוצות ה-KDIGO. בנוסף, החוקרים חילקו את המשתתפים לחולים עם וללא סוכרת ומצאו כי גם בחלוקה כזו דפגליפלוזין מובילה להפחתה אבסולוטית דומה בסיכון לתוצא המשולב בכל קבוצות ה-KDIGO. פרופיל תופעות הלוואי של הטיפול היה דומה בכל תת הקבוצות שנבדקו.

תוצאות המחקר מדגימות כי כי דפגליפלוזין משפרת תוצאים כלייתים וקרדיווסקולריים בספקטרום רווח של חולי אי ספיקת כליות.

מקור:

Waijer SW, Vart P, Cherney DZI, Chertow GM, Jongs N, Langkilde AM, Mann JFE, Mosenzon O, McMurray JJV, Rossing P, Correa-Rotter R, Stefansson BV, Toto RD, Wheeler DC, Heerspink HJL. Effect of dapagliflozin on kidney and cardiovascular outcomes by baseline KDIGO risk categories: a post hoc analysis of the DAPA-CKD trial. Diabetologia. 2022 Apr 21. doi: 10.1007/s00125-022-05694-6. Epub ahead of print. PMID: 35445820.

נושאים קשורים:  מחקרים,  דפגליפלוזין,  אי ספיקת לב,  אי-ספיקת כליות,  סוכרת