• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

המדינה תשקיע 85 מיליון שקל בשנה בטיפול בהתמכרויות

הוועדה לקידום מערך הטיפול בהתמכרויות מצאה היעדר כמעט מוחלט של שירותים ציבוריים לטיפול בסובלים מהתמכרויות | הפתרון: קופות החולים יתוקצבו לפיתוח שירותים קהילתיים לטיפול בבעיה

סוגי התמכרויות. אילוסטרציה

הוועדה לטיפול בהתמכרויות, שמונתה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, בהתאם להחלטת ועדת השרים לחקיקה, בחנה את סוגיות הטיפול בהתמכרויות בישראל והגישה מסקנותיה לשר הבריאות ניצן הורוביץ.

בארבעת החודשים האחרונים בחנה ״הוועדה לקידום מערך הטיפול בהתמכרויות״, בראשות רן רידניק, רח"ט רגולציה במשרד הבריאות, את הנושא לעומקו והצביעה על היעדר מענה מספק ולעתים על היעדר מוחלט של שירותים הציבוריים נחוצים.

בפועל כיום, חלק גדול מהציבור הסובל מהפרעה נפשית מסוג הפרעת שימוש בחומרים (כגון סמים, אלכוהול ותרופות מרשם) או התמכרות להתנהגות, לא מטופל כלל או מטופל באופן חלקי. השירותים הציבוריים במסגרת משרדי הבריאות והרווחה נוגעים במקרי קצה בלבד, לא מטפלים בחלק גדול מהאוכלוסיה הרלבנטית ולא עוסקים כלל בטיפול מוקדם ובמניעה ברמה הממשלתית.

עד היום, תחום ההתמכרויות לא זכה לקשב מערכתי, רפואי, כלכלי וניהולי, וכתוצאה מכך, המענים ורמת השירות בישראל לאזרחים הסובלים מהתמכרויות אינם מספקים.

על פי מסקנות הוועדה, יש ליצור רצף מענים שייתן מענה למתמודדים עם הפרעות התמכרות. הוועדה ממליצה על פיתוח שירותים חדשים על ידי קופות החולים, כדי לייצר מענה טיפולי מקיף, הכולל מניעה רפואית, טיפול מוקדם וטיפול תרופתי, בשירותים קהילתיים.

משרד הבריאות יתקצב את פיתוח התכניות, באמצעות מבחני תמיכה, בשנים 2022 עד 2025, וידווח לממשלה מדי שנה על התקדמות התכנית. התכניות וביצועה יתוקצבו בסכום של 85 מיליון שקל בכל שנה, כאשר התקצוב מצוי בבסיס תקציב המדינה, זאת לאחר הסיכומים בין משרד הבריאות למשרד האוצר ומשרד רה"מ, ובהתאם להסכם הקואליציוני בין מפלגות תקווה חדשה וימינה.

הפתרון שנבחר, במסגרתו יתוקצבו קופות החולים לצורך פיתוח שירותי טיפול קהילתי בהיקף משמעותי, הוא פתרון פרגמטי שזכה לקונצנזוס של כל השותפים בתהליך.

תכנית העבודה במשרד הבריאות התאפשרה הודות לעבודה משותפת עם משרד ראש הממשלה, משרד המשפטים, משרד האוצר, משרד הרווחה, קופות החולים, גורמים רבים שנטלו חלק בהליך שיתוף הציבור ובהובלת גורמי המקצוע המסורים במשרד הבריאות.

שר הבריאות ניצן הורוביץ מסר: "התמכרויות מסוגים שונים הן בעיה נפוצה מאוד לצערנו, גם בישראל. זו הפעם הראשונה שהמדינה מפנה תשומת לב ומשאבים משמעותיים כדי להתמודד עם הסוגיה ולסייע למי שסובל מהתמכרות. הוועדה החשובה הגישה לי את מסקנותיה, ומתווה לראשונה את הדרך לטיפול בתופעה בהובלת קופות החולים.

"התכנית החשובה הזו תספק מענה מוקדם ובעתות חירום למטופלים המתמודדים עם התמכרות, תמנע הידרדרות ותאפשר להרבה יותר אזרחים להיחלץ מהמצב הקשה אליו נקלעו. זה אתגר אדיר, והתכניות היא צעד ראשון ענק שיאפשר להתמודד איתו, לשפר את החיים וגם להציל חיים של רבים״.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הוסיף: "הטיפול בהתמכרויות היום הוא חלקי מאוד, אינו נותן מענה לכלל אוכלוסיית היעד והממשק בין הגורמים המטפלים השונים חסר מאוד. המענה שיינתן, בשיתוף מלא של קופות החולים, יביא לשינוי משמעותי ומתבקש לאוכלוסיה שכל כך זקוקה לעזרה".

פרופ' שאולי לב-רן, מייסד שותף ומנהל אקדמי במרכז הישראלי להתמכרויות (ICA), מסר בתגובה: "לאחר שנים של הזנחה ופיצול בין משרדי הממשלה, אנו מברכים על עבודת הוועדה ומסקנותיה לקידום מערך הטיפול בהתמכרויות, תוך התייחסות להשתלבותן של קופות החולים במערך. תכנית טיפול במסגרת הקהילה בקופות החולים תאפשר לאוכלוסיית המתמודדים עם התמכרות טיפול זמין, נגיש ותוביל לשיפור המצב".

ד"ר איתי בסר, יו"ר החברה הישראלית לרפואה וטיפול בהתמכרויות (אילס"ם) ומנהל מרפאת מבוגרים, המרכז לבריאות הנפש באר שבע: "מדובר במהלך מבורך ונכון אשר הגיע באיחור של שנים רבות. זוהי בשורה גדולה עבור אוכלוסיית המתמודדים עם התמכרויות. אילס"ם שיתפה פעולה באופן מלא עם הוועדה לאורך כל דיוניה ותומכת במסקנותיה. יישום והטמעת תכניות טיפול במסגרת הקהילה ובשיתוף קופות החולים יובילו לאיחוי הפיצול בין משרדי הממשלה השונים ויתרמו ליצירת רצף טיפולי ושיקומי עבור המתמודדים עם התמכרות, לשיפור הנגשת הטיפול ולשבירת הסטיגמה המשוייכת לבעיה זו. "

נושאים קשורים:  קופות החולים,  משרד הבריאות,  שירותים ציבוריים,  פרופ' נחמן אש,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  חדשות,  פרופ' שאולי לב-רן,  התמכרות,  טיפול בהתמכרויות
תגובות