מחקרים

הקשר בין הוצאת קטרקט להתפתחות שיטיון

במחקר זה נמצא כי הוצאת קטרקט הייתה קשורה משמעותית לסיכון מופחת להתפתחות שיטיון

תפקודי ראייה מהווים עניין חשוב עבור מטופלים מבוגרים. התערבויות לשימור ראייה, כגון הוצאת קטרקט, עשויים להשפיע על הסיכון לפתח שיטיון. מטרת מחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine הייתה לקבוע האם הוצאת קטרקט קשורה לסיכון מופחת לשיטיון אצל מטופלים מבוגרים.

החוקרים ערכו מחקר עוקבה פרוספקטיבי אשר במסגרתו בוצע ניתוח נתונים מתוך מאגר מחקר ה-Adult Changes in Thought. הנבדקים אשר נבחרו באופן אקראי ממוסד ה-Permanente Washington Kaiser היו בני 65 ומעלה, בעלי קוגניציה תקינה וללא שיטיון בתחילת המחקר. הנבדקים עברו מעקב דו-שנתי עד שהופיע שיטיון אצלם. באנליזה נכללו מטופלים אשר היו עם אבחנה של קטרקט או גלאוקומה לפני תחילת המחקר או במהלך המעקב (n=3,038). הנתונים אשר נכללו באנליזה נאספו מ-1994 עד 2018, וכל הנתונים עברו אנליזה מ-2019 עד 2021. החשיפה העיקרית שנבדקה הייתה הוצאת קטרקט והנתונים לגבי האבחנות והחשיפה לניתוח חולצו מתוך תיקים רפואיים אלקטרוניים. התוצא העיקרי היה שיטיון על פי קריטריונים Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disordersי(Fourth Edition).

תוצאות המחקר הראו כי הוצאת קטרקט הייתה קשורה לסיכון מופחת משמעותית (יחס הסיכונים, 0.71; 95% רווח בר-סמך: 0.62-0.83 ; P < .001) לשיטיון בהשוואה למשתתפים שלא עברו ניתוח לאחר בקרה על משתנים דמוגרפיים, היסטוריה של עישון ולאחר ריבוד על פי גנוטיפ אפוליפופרוטאין E, מין, וגיל בזמן האבחנה של קטרקט. כמו כן, ניתוח גלאוקומה לא היה קשור משמעותית לסיכון לשיטיון (יחס הסיכונים, 1.08; רווח בר-סמך של 95%: 0.75-1.56 ; P=.68).

החוקרים סיכמו כי על פי תוצאות המחקר הוצאת קטרקט הייתה קשורה משמעותית לסיכון מופחת להתפתחות שיטיון.

מקור:

Lee  et. al (2022) JAMA Internal Medicine DOI :10.1001/jamainternmed.2021.6990

נושאים קשורים:  מחקרים,  שיטיון,  דמנציה,  קטרקט,  גלאוקומה
תגובות