• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
מחקרים

האם ניתן להשתמש בשיטות ניקוד לא פולשניות לזיהוי פיברוזיס?

שיטות ניקוד לא פולשניות לזיהוי פיברוזיס כבדי מסוג NFS, HFS ו-FIB-4 הינן יעילות בחיזוי תוצאים כבדיים ועדיפים על פני שיטות ניקוד מסוג BARD ו-APRI

24.11.2021, 17:48
הדמיה של כבד אנושי: שאטרסטוק

שיטות ניקוד לא פולשניות (Non-Invasive Scoring System-NSS) נמצאות בשימוש לצורך זיהוי מטופלים עם מחלת כבד שומנית לא אלכהולית (Non-Alcoholic Fatty Liver Disease-NAFLD) שנמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות פיברוזיס כבדי. עם זאת, מדדים אלו אינם אמינים בחיזוי תוצאים של סיבוכים כבדיים וחוץ-כבדיים ארוכי טווח ותמותה, והתועלת שלהם בריבוד סיכונים במחקרי חתך ומחקרים אורכיים מוטלת בספק.

מדדי NSS שבשימוש תדיר (NFS, FIB-4, BARD, APRI) ומדד Hepamet לזיהוי פיברוזיס (Hepamet Fibrosis Score-HFS) נבדקו עבור 1,173 מטופלים עם NAFLD ממרכזים רפואיים שלישוניים אירופאיים. ריבוד סיכונים לפיברוזיס ולחיזוי אירועים כבדיים וחוץ-כבדיים ארוכי טווח, קרצינומה של הכבד (HepatoCellular Carcinoma-HCC) ותמותה נבחנו במונחים של שטח תחת העקומה (Area Under the Curve-AUC) ו-Harrell’s c-index. עבור מידע אורכי, החוקרים השתמשו במודלים של סיכון יחסי על שם COX מבוססים על NSS, עם אימות צולב.

ניתוח חתך חשף כי HFS הינו המדד הטוב ביותר לזיהוי פיברוזיס משמעותי (F0-1 לעומת F2-4, AUC=0.758) ומתקדם (F0-2 לעומת F3-4,י AUC=0.805), בעוד NFS יחד עם FIB-4 התגלה כשילוב המועדף לזיהוי שחמת כבד ברמה היסטולוגית (טווח AUC של 0.85-0.88). בהתחשב במידע אורכי (מעקב של 62 עד 110 חודשים), NFS ו-FIB-4 היו המדדים הטובים ביותר לחיזוי אירועים כבדיים (c-indices>0.7); NFS היה המדד הטוב ביותר לחיזוי HCC (c-index=0.9, בממוצע), ומדדי FIB-4 ו-HFS היו המנבאים הטובים ביותר לתמותה כוללת (c-indices>0.8). כלל ה-NSS הציגו פעילות מוגבלת לחיזוי אירועים חוץ-כבדיים.

מסקנת החוקרים הייתה כי מדדי NFS, HFS, ו-FIB-4 היו טובים יותר מ-APRI ו-BARD בזיהוי פיברוזיס כבדי ובחיזוי תוצאים ארוכי טווח. ממצאים אלו מוכיחים כי מדדים אלו מהווים כלי שימושי לניהול קליני של מטופלים עם NAFLD שבסיכון מוגבר לפיברוזיס וסיבוכים כבדיים נוספים או מוות.

מקור:

Ramy Younes, et al. (2021) “Long-term outcomes and predictive ability of non-invasive scoring systems in patients with non-alcoholic fatty liver disease”. Journal of Hepatology, October 2021. Vol. 75, Issue 4, p. 786-794. doi.org/10.1016/j.jhep.2021.05.008

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת כבד שומני לא-אלכוהולית,  פיברוזיס כבדי,  שיטת ניקוד
תגובות