מחקרים

אילו תאים ופקטורים לוקחים חלק בתהליך ניפוח הזיכרון החיסוני?

חוקרים השתמשו בווקטור של אדנו-וירוס ומצאו כי פיברובלסטים ואינטרלוקין-33 לוקחים חלק בתהליך הניפוח החיסוני של תאי CD8+ T

10.10.2021, 15:34

פתוגנים וחיסונים המייצרים אנטיגנים בעלי אורך חיים ממושך, עשויים לחולל מאגרים מורחבים של תאי זיכרון אפקטוריים מסוג CD8+ T, בתהליך שתואר כניפוח זיכרון. בעוד שהתכונות של ניפוח תאי זיכרון מסוג CD8+ T זכו לאפיון, סוגי התאים הספציפיים והפקטורים הרקמתיים האחראים לתחזוקתם נותרו עמומים.

במאמר שפורסם בכתב העת Nature Immunology הראו החוקרים כי וקטורים של אדנו-וירוס שנמצאים בשימושן קליני נוטים להתביית על תאי משתית (סטרומה) פיברובלסטיים ברקמות אנושיות בתרבית תאים.

בנוסף, השתמשו החוקרים בהתבייתות הווקטורים לאנטיגנים ספציפיים לסוגי תאים שונים, בכדי להגדיר תאים ומולקולות קריטיים המשמרים הצגת אנטיגן לטווח ארוך ופעילות תאי T לאחר חיסון של עכברים באמצעות וקטור של אדנו-וירוס.

בעוד שאנטיגן המכוון לתאים מיאלואידים לא הספיק להפעלת תאי CD8+ T ספציפיים לאנטיגן, הפעלה גנטית של ביטוי אנטיגני בתאי משתית פיברובלסטיים המבטאים Ccl19-cre הביא להשראת ניפוח של תאי CD8+ T.

צריבה מקומית של תאים המשמשים מטרה לווקטור חשפה כי תאי פיברובלסט ריאתיים תומכים בתפקוד המגן ובכושר המטבולי של תהליך הניפוח של תאי CD8+ T של זיכרון באופן התלוי באינטרלוקין (IL) -33. באופן קולקטיבי, נתונים אלה מגדירים נישה פיברובלסטית קריטית העומדת בבסיס חסינות מגנה חזקה ביותר, הפועלת בפלטפורמת חיסונים בעלת חשיבות קלינית.

מקור: 

Cupovic, J et al. Nature Immunology. 2021 Aug;22(8):1042-1051. doi: 10.1038/s41590-021-00969-3

נושאים קשורים:  מחקרים,  זיכרון חיסוני,  פיברובלסטים,  אינטרלוקין,  אדנו-וירוס
תגובות