מחקרים

האם ניתן להפחית את התפתחות הגרורות של סרטן שד?

לשלפוחיות חוץ-תאיות ממקור תאי שומן יש תפקיד חשוב בקביעת האלימות של סרטן שד דרך מסלול להפעלת HIF-1α, ועל כן יכול להוות מוקד טיפולי להפחתת אלימות זו

03.10.2021, 14:53
רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)
רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)

שלפוחיות חוץ-תאיות (Extra-cellular Vesicles - EV) הינם שחקני מפתח חדשים במערכת התקשורת התוך-תאית בין תאי שומן לתאי סרטן שד (Breast Cancer - BC). במחקר זה החוקרים תיארו מנגנון חדש בו EV שהופרשו על ידי תאי שומן בוגרים עודדו את ההיווצרות של סרטן שד in vitro וגם in vivo.

תוצאות המחקר הדגימו כי EV מופרשים על ידי תאי שומן הגבירו גדילה, תנועתיות, חדירה, מאפיינים של תאי גזע (כולל מאפיינים מסויימים הקשורים לשינוי של תאי אפיתל לתאי מזנכימליים [epithelial-to-mesenchymal transition] בתאי סרטן שד חיוביים לקולטנים לאסטרוגן או שלילי משולש. החוקרים ציינו במיוחד את הסיוע של EV ביצירת מושבות של גרורות בריאות לאחר הזרקה לוריד הזנב בעכברים.

החוקרים קבעו כי השפעות אלו של EV פועלות בשל הגברה של פעילות HIF-1α, זאת מכיוון שהשפעות אלו בוטלו לאחר מתן KC7F2 שהינו מעכב HIF-1α ובתאים עם השתקה של ביטוי HIf-1α. יתרה מכך, בשימוש במודל ex vivo של תאי שומן מפרט הסובל מהשנת יתר נמצא כי דלדול EV הפחית את יכולות החדירה של תאי הגידול. בנוסף הם מצאו כי EV המופרשים מתאי שומן לא ממויינים לא הצליחו להשרות התנהגות אלימה וביטוי של HIF-1α בתאי BC.

מסקנת החוקרים הייתה כי מסתבר של-EV יש השפעה על התקדמות המחלה בסרטן שד. ממצאים אלו רומזים על כך כי ייתכן והפחתת פעילות HIF-1α יכולה להוות מוקד לטיפול וחסימה של התקשורת הפוגענית בין תאי שומן לתאי גידול, ובייחוד במתאר של השמנת יתר.

מקור: 

Giusi La Camera, et al. (2021) “Adipocyte-derived extracellular vesicles promote breast cancer cell malignancy through HIF-1α activity”. Cancer Letters, August 2021. Available Online as of August 21st, 2021. https://doi.org/10.1016/j.canlet.2021.08.021

נושאים קשורים:  מחקרים,  השמנת יתר,  תאי שומן,  שלפוחיות חוץ תאיות,  HIF-1,  סרטן שד
תגובות