• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
מחקרים

האם שחמת מגבירה את מספר הגנים הנוגדים טיפול אנטיביוטי במיקרוביוטה של המעי?

שחמת הכבד קשורה לעליה בגנים לעמידות לאנטיביוטיקה בחיידקי מעי, והיא מקושרת להתקדמות המחלה ולעלייה בשיעורי אשפוז ותמותה

13.09.2021, 15:52
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)

שחמת הכבד מקושרת לשינויים במיקרוביוטה של המעי אשר יכולים להוביל לאנצפליטיס כבדית (Hepatic Encephalitis - HE) וזיהומים, בייחוד במזהמים עמידים לאנטיביוטיקה. עם זאת, ההשפעה של גנים לעמידות לאנטיביוטיקה (Antibiotic Resistance Gene - ARG) של המיקרוביוטה של המעי על תוצאים קליניים איננה ידועה. מטרות מחקר זה היו לקבוע את רמת ההשפעה של מטהגנום של ARGs בחיידקי מעי בחולים עם שחמת על תוצאים קליניים והתקדמות המחלה. כמו כן הם ביקשו לבחון את ההשפעה של ריפקסימין על עומס ARGs, ולהשוות בין ARG בחולי שחמת עם אי-ספיקת כליות כרונית וסוכרת.

החוקרים בדקו את המטהגנומיקה של חולי שחמת הכבד המבקרים במרפאות כבד והעריכו את ההשפעה של שינוי בכמות ARG על התקדמות המחלה ואת ההשלכה הרב-משתנית של ARGs על אשפוזים תוך 90 ימים ותמותה תוך שנה. כמו כן, הם בחנו במחקר תווית פתוחה את ה-ARG לפני ושמונה שבועות לאחר מתן ריפקסימין בחולים עם שחמת כבד מפוצה. בנוסף, החוקרים השוו בין ARGs בחולי אי-ספיקת כליות וסוכרת לבין חולי שחמת הכבד בעזרת למידת מכונה.

למחקר גוייסו 163 מטופלים עם שחמת הכבד (43 במצב מפוצה, 20 עם מיימת בלבד, 30 עם HE בלבד, ו-70 עם מיימת ו-HE), ו-40 מטופלים לקבוצת מקרי הביקורת. תוצאות המחקר הדגימו כי עומס ה-ARG היה גבוה יותר בחולי שחמת הכבד ביחס לקבוצת מקרי הביקורת, ואלו החמירו עם התקדמות המחלה; 44 מטופלים אושפזו ו-14 נפטרו. עומס ARG נמצאו קשורים לאשפוזים ותמותה עם תקנון עבור סיבוכים הנובעים ישירות ממחלת השחמת, הטיפול התרופתי ומאפיינים דמוגרפיים.

במחקר נטילת ריפקסמין מצאו כי תבניות העומס של ARG הושפעו מעט מנטילת ריפקסמין ב-19 נבדקים שהשתתפו במחקר.

בהשוואת עומס ARG בין חולי שחמת כבד לאי-ספיקת כליות וסוכרת נמצא כי תבניות ה-ARG בחולי שחמת ניתנים לבידול בעזרת למידת מכונה וכוללים יותר ARG בחיידקים גראם-שליליים.

מסקנת החוקרים הייתה כי שחמת הכבד קשורה לעליה בעומס ARG בחיידקי מעי בהשוואה לקבוצת מקרי הביקורת. עומס זה החמיר עם התקדמות השחמת ונמצאה שונה מ-ARGs המופיעים בחולי אי-ספיקת כליות וסוכרת. בנוסף הם מצאו כי טיפול עם ריפקסימין לא משפיע על התפתחות ARGs, ואלו נמצאו קשורים לעליה בשיעורי אשפוז ותמותה.

מקור: 

Amirhossein Shamsaddini, et al. (2021) “Impact of Antibiotic Resistance Genes in Gut Microbiome of Patients With Cirrhosis”. Gastroenterology, August 2021. Vol. 161, Issue 2, p. 508-521. doi.org/10.1053/j.gastro.2021.04.013.

נושאים קשורים:  מחקרים,  שחמת הכבד,  אי-ספיקת כליות,  סוכרת,  עמידות לאנטיביוטיקה,  אנצפליטיס
תגובות