מחקרים COVID-19

קורונה מלפני 20 אלף שנה: ראיות למגיפת קורונה קדומה במזרח אסיה

במחקר גנומי נמצאו "סיגנלים גנטיים" הקשורים בנגיף הקורונה בחמש אוכלוסיות בסין, יפן וויטנאם - נראה שהמגיפה שפרצה בקרבן כבר לפני 20 אלף שנה התפשטה הלאה למדינות שכנות

השכיחות הגבוהה ביותר של מקרי הידבקות בזן החדש דווחה בסין, בארה"ב, בדרום קוריאה, ביפן ובקנדה. צילום ארכיון: שאטרסטוק

אל סוף השבוע העשיר במיוחד בתגליות הקשורות באדם קדמון – התגלית שהושגה במחקר של אוניברסיטת תל אביב וירושלים ופורסמה ביום ה' בערב ב"סיינס" על שרידי גולגולת של "ניאנדרטאל מוזר וייחודי" שנתגלו באתר ליד רמלה וקיבל את הסיווג מין-אדם קדמון "נשר רמלה", והידיעה על שרידי גולגולת של אדם קדמון המכונה "אדם דרקון" שנתגלו סמוך לנהר חרבין שבצפון מזרח סין – הצטרפה אתמול תגלית היסטורית נוספת הקשורה במגיפת הקורונה.

במחקר שעליו דווח בכתב העת Current Biology נמסר כי ב-20 השנים האחרונות מתמודדת האנושות עם סדרת התפרצויות של מחלות ומגיפות ויראליות כאשר הנגיפים הגורמים להן הם ממשפחת הקורונה: SARS, MERS ועתה קוביד-19, שנגיף אחר מאותה משפחה, SARS-Cov2, מחולל. אלא שהמחקר החדש, המשותף למדענים מארה"ב ומאוסטרליה, הצביע על כך שככל הנראה בני אדם מצאו עצמם מתמודדים עם מחלות הקשורות באותה משפחת נגיפים כבר לפני יותר מ-20 אלף שנה.

צוות המחקר מצאה ראיות למגיפת קורונה שפשטה במהירות בדרום-מזרח אסיה, כאמור לפני יותר מ-20 אלף שנה. הצוות חקר את הגנומים של יותר מ-2,500 בני אדם המשתייכים ל-26 אוכלוסיות שונות ברחבי העולם והצביע על אינטראקציה קדומה של גנום אנושי עם נגיפי קורונה, שהותירה "טביעות אצבע" גנטיות על ה-DNA של בני אדם מאוכלוסיות במזרח אסיה של ימינו.

הגנומים מכילים מידע אבולוציוני בן אלפי שנים על בני האדם שניתן לעקוב אחריו, מסר המחבר הראשון של דו"ח המחקר הביולגי-רפואי, יאסין סוילימי, מהמרכז לחקר ה-DNA הקדום בבית הספר לביולוגיה באוניברסיטת אדלייד שבאוסטרליה. "מידע עשיר זה הושג רק עתה לאחר שהצלחנו לפענח בשנים האחרונות את הקוד הנוגע לכך".

"התכונה הבולטת של הנגיפים ומאפיינת את דרך התפשטותם היא שהם משכפלים עצמם. אולם, אין להם את הכלים העצמיים הדרושים לכך ולכן הם תלויים בגוף המארח אותם – כלומר באדם או בבעל חיים שלגופו הם חדרו. אז הם משתלטים על תאי רקמות שלתוכם חדרו ומבצעים מחטף של המנגנון הנדרש כדי לייצר עותקים רבים מהם. כאשר מחטף כזה מבוצע על תאים אנושיים, נותרים ממנו סימנים, ובהם ניתן כיום לצפות וללמוד. הם מספקים ראיות קונקרטיות על בני האדם הקדמונים שנחשפו בעבר הרחוק לאותם נגיפים, נדבקו וחלו וגם את האפשרות ללמוד כיצד התמודדו עימם או שהתאימו את חייהם לזיהום מהסוג הזה".

צוות המחקר דיווח כי במחקרי הגנומים נמצאו "סיגנלים גנטיים" הקשורים בנגיף קורונה בחמש אוכלוסיות שונות של בני אדם החיים כיום בסין, יפן וויטנאם. נראה שהמגיפה שפרצה בקרבם התפשטה הלאה למדינות שכנות. בשלב זה לא נמצאו נתונים דומים במחקרי גנומים שנעשו בחלקים אחרים באותו אזור גיאוגרפי.

בקרב אותן אוכלוסיות מצאו החוקרים שקבוצה מסוימת שנדבקה פיתחה מוטציה במערכת החיסונית, שהעניקה לה יתרון וסייעה להגנתה מפני נגיף הקורונה. לאנשים עם המוטציה הזו הוקנה יתרון שרידותי. עם הזמן קבוצת אוכלוסיה זאת גדלה ויחד עימה גם התפשטותה של המוטציה. גודלה של קבוצת אנשים זאת היה רב יותר מאשר בקבוצות שלא נשאו מוטציה זאת.

חשיפות חוזרות ונשנות לאותו הנגיף במשך תקופת זמן ארוכה הותירו סימנים ברורים בגנום והם הועברו בתורשה לצאצאים. "זו החתימה שבה השתמשנו כדי לגלות את האפידמיה הקדומה וגם כדי לקבוע את התקופה שבה התרחשה. עדיין לא ברור אם התפרצויות כאלו של מגיפות ויראליות דמו לשפעת עונתית או למגיפה הממושכת הנוכחית כמו הקוביד-19 וגם כמה בני אדם שנדבקו המשיכו להפיץ את הנגיף ולהדביק בו אחרים", הדגישו החוקרים בדיווחם.

נושאים קשורים:  מגיפת הקורונה,  19-COVID,  גנום אנושי,  חדשות,  מחקרים
תגובות