• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

חוקרי האונ' העברית והדסה: להחזיר עטיית מסיכות במקומות סגורים

שליש מהנדבקים החדשים בקורונה בישראל הם אמנם מחוסנים, אך החוקרים סבורים כי הדבר נובע מעלייה בתפוצה ובפיזור של הנגיף ולאו דווקא כתוצאה מירידה ביעילות החיסון

תלמידי בית ספר במגיפת הקורונה. צילום: חן ליאופולד/ פלאש 90

חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים והדסה, המנטרים את מצב הקורונה בישראל, פרסמו אמש (ד') דו"ח חדש. ההמלצות נשלחו לראש הממשלה נפתלי בנט ולמל״ל לבקשתם, לקראת הערכת המצב בעניין תחלואת הקורונה בישראל. מחברי הדו"ח ממליצים, בין היתר, להחזיר עטיית מסיכות במקומות סגורים ולהקפיד על כך במיוחד בקרב אנשים לא-מחוסנים או כאלה הנמצאים במגע קבוע עם אנשים רבים או עם לא-מחוסנים. בפרט, תלמידים ועובדי הוראה.

עוד ממליץ דו"ח המומחים לחדש את מבצע ההתחסנות בכל הגילאים (מעל 12) ומציין כי הסיכון מקורונה גדול משמעותית מזה שבחיסון, במיוחד כשיש התפרצויות.

הדו"ח מתייחס לעובדה כי שליש מהנדבקים החדשים בקורונה בישראל הם מחוסנים ומציע לכך הסבר: ייתכן שכתוצאה מעלייה בתפוצה ובפיזור של הנגיף ולאו דווקא כתוצאה מירידה ביעילות החיסון, במיוחד לאור החיסון הנרחב של האוכלוסיה.

החוקרים ממליצים להגביר את השליטה על הכניסה לארץ ובפרט לערוך בדיקה בכניסה לארץ ובדיקה נוספת לאחר 3-4 ימים; לקבוע נהלים ייחודיים לבקרת הכניסה ממדינות אדומות ולחדד נהלי כניסה לארץ באמצעות הסברה.

הוריאנט דלתא מידבק יותר באופן משמעותי, צוין בדו"ח, והדרך היחידה להישאר בשגרה היא נקיטת צעדים למניעת התפשטות כבר כשמספרי הנדבקים נמוכים. "בשלב הנוכחי, צעדים אלה יכולים להיות מינוריים, כגון עטיית מסיכות בחללים סגורים. המתנה יכולה להביא לצורך בצעדים חמורים יותר, כתלות בחומרתה", כותבים החוקרים.

הצוות מדגיש כי ברמת ההתפרצות הנוכחית, הכולל מספר מוקדים ולא התפרצות כלל ארצית, אין משמעות בשלב זה לניתוח כלל ארצי של התחלואה – המספרים עדיין נמוכים, ואינם מאפשרים תחזית אמינה קדימה. "ניתוח מבוסס קצב גידול ארצי (מקדם הדבקה) מטעה בגלל הרגישות לאירועים נקודתיים", הודגש בדו"ח.

מחברי הדו"ח הם פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית, פרופ' מיכאל אסף ופרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיזיקה, יחד עם פרופ' רונית קלדרון-מרגלית ופרופ' רן ניר-פז מבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית בירושלים ומבית חולים הדסה, בשיתוף עם ד״ר הילה דה-ליאון מ-INFN-TIFPA באוניברסיטת טרנטו (איטליה).

נושאים קשורים:  תחלואת קורונה,  עטיית מסיכות,  האוניברסיטה העברית,  חדשות,  19-COVID,  וריאנט דלתא,  חיסון ילדים,  קורונה
תגובות
25.06.2021, 17:43

שום נתון בדוח שבקישור לא מצדיק את מסקנות המומחים. מקריאתו מתקבלת תחושה של דף מסרים. מציע להאזין גם לדברי היועץ המדעי הממשלתי הבריטי כריס וויטי, שלדבריו נותק הקשר בין תחלואה לתמותה, משום שאוכלוסיית המבוגרים מחוסנת ברובה פעמיים. קורונה איננה מחלה מסוכנת לילדים גם אם הוירוס מדבק יותר. התפרצות RSV מסוכנת הרבה יותר ועדיין לא מצדיקה מדיניות חרום. להיפך - הרחקת אנשי רפואה-ואיבחונים מילדים בריאים, זה מזה, היא הדבר הנכון ביותר כעת.