• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
שחמת

אמריקאסן בדלקת כבד לא-אלכוהולית

מחקר זה הראה כי אמריקאסן בטוח אך לא יעיל לטיפול בשחמת כבד לא מפוצה על רקע כבד שומני לא-אלכוהולי

28.01.2021, 17:57
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)

כבד שומני לא-אלכוהולי (NASH) הוא אחד מהגורמים המובילים למחלת כבד סופנית. כבד שומני וליפוטוקסיות גורמים לנוירו-דלקת כרונית ולפגיעה ישירה בכבד וכתוצאה מכך שחמת, מחלת כבד סופנית וקרצינומה של הכבד. אמריקאסן (Emricasan) הוא מעכב פאן-קספאז המעכב אפופטוזיס ודלקת; בנוסף, הוכח שהוא גם מוריד את לחץ הדם הפורטלי ומשפר את התפקוד הסינתטי של הכבד בעכברים עם שחמת המושרה על ידי פחמן טטרכלוריד.

מחקר כפול סמיות מבוקר אינבו אקראי זה, בחן טיפול ב-217 אנשים עם שחמת לא מפוצה על רקע NASH עם emricasanי(5 מ"ג או 25 מ"ג) או אינבו ביחס של 1:1:1. המטופלים חולקו אקראית לפי מצב חוסר הפיצוי שלהם ולפי מדד מחלת הכבד הסופנית (MELD-Na). התוצאים העיקריים שנבדקו היו תמותה מכל הסיבות, אירוע חדש של חוסר פיצוי (דימום וריצאלי חדש או חוזר, מיימת חדשה הדורשת משתנים, אנצפלופתיה כבדית חדשה מעל דרגה 2, תסמונות כבד-כליה, דלקת צפק חיידקית ספונטנית), או עלייה בציון MELD-Na בלפחות 4 נקודות.

המחקר הראה כי אין הבדל בשיעור האירועים החדשים בין קבוצות הטיפול במינון 5 מ"ג ו-25 מ"ג אמריקאסן לאינבו, עם יחסי סיכון של 1.02 (95% CI 0.59-1.77; p = 0.94) ו-1.28 (95% CI 0.75-2.21; p = 0.37), בהתאמה. עלייה במדד ה-MELD-Na הייתה התוצא השכיח ביותר. לא הייתה השפעה משמעותית של טיפול באמריקאסן על מדד ה-MELD-Na, יINR, בילירובין בסרום, רמת אלבומין או ציון Child-Pugh. הטיפול באמריקאסן היה בדרך כלל בטוח ונסבל היטב.

מחקר זה הראה כי אמריקאסן בטוח אך לא יעיל לטיפול בשחמת לא מפוצה על רקע NASH.

מקור: 

Frenette C. et al. (2021) journal of hepatology 74(2):274-282

נושאים קשורים:  שחמת,  דלקת כבד,  אמריקאסן,  מחקרים
תגובות