הפטיטיס C

יעילות ובטיחות טיפולים אנטי-ויראליים ישירים בהפטיטיס C ו-HIV

מחקר זה מצא ששילוב של התרופות Grazoprevir - elbasvir עם או ללא ribavirin היה יעיל לטפל במטופלים עם זיהום משולב ב-HCV ו-HIV

תרופות ל-HIV. אילוסטרציה

טיפולים אנטי-ויראליים ישירים (DAA) הנלקחים פומית, נמצאים בשימוש נרחב לטיפול בנגיף הכשל החיסוני הנרכש (HIV) / נגיף הפטיטיסCי(HCV). עם זאת, היעילות והבטיחות של סוגים שונים ושילובים שונים של DAA אינם ברורים לחלוטין. עדיין חסרות עדויות על טיפולים מותאמים לזיהום משולב של HIV / HCV.

במחקר זה נערכה סקירה ספרותית שיטתית בכמה מאגרי מידע עד ל-1 בינואר 2020. כל המחקרים שדיווחו על תגובה ויראלית מתמשכת (SVR) ועל תופעות לוואי של DAA במטופלים נגועים ב-HIV ו-HCV נכללו במחקר. שיטת מונטה קרלו של רשת מרקוב בייסיאנית (Bayesian Markov Chain Monte Carlo) שימשה להערכות משולבות של המטה-אנליזה.

במחקר זיהו 33 מאמרים מתאימים עם 7 שילובים של DAAs פומיים הקשורים ליעילות ובטיחות. Grazoprevir-elbasvir עם או ללא ribavirin היו בעלי יעילות של 95.6% (רווח בר-סמך 95%, 91.7%-98.1%). ombitasvir, paritaprevir, ritonavir ו-dasabuvir עם או ללא ribavirin היו בעלי יעילות של 95.3% (רווח בר-סמך 95%, 96.9%-93.4%). Sofosbuvir - ledipasvir עם או ללא ribavirin היו בעלי יעילות של 95.2% (רווח בר-סמך 95%, 96.6%-93.7%). Sofosbuvir-daclatasvir עם או ללא ribavirin היו בעלי יעילות של 94.8% (רווח בר-סמך 95%, 96.6%-92.5%). שילובי תרופות אלו היו היעילים ביותר לטיפול במטופלים עם זיהום HCV ו-HIV, ובעלי שיעורי SVR של כ-94% ומעלה עם תופעות לוואי חמורות נדירות. שיעורי ה-SVR של sofosbuvir-ribavirin ו-sofosbuvir-simeprevir עם או בלי ribavirin לא הגיע ל-90%, ומקרי תופעות הלוואי היו גבוהים מ-5%.

היעילות והבטיחות של DAAs במתן דרך הפה, היו מתאימים לטיפול בזיהום משולב של HCV ו-HIV.יGrazoprevir - elbasvir עם או ללא ribavirin היה השילוב האופטימלי המומלץ למטופלים אלו, בהתבסס על השפעות הטיפול המצוינות ועל תופעות הלוואי הלא משמעותיות.

מקור: 

Zheng Y. X. Et al. (2020) Journal of Gastroenterology and Hepatology: 35(9) 1477-1487

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  HIV,  Elbasvir-Grazoprevir,  תגובה ויראלית ממושכת,  מחקרים
תגובות