מחקרים - נגיף הקורונה

מחקר חדש מצביע על פגיעות נוירולוגיות נרחבות בחולי קורונה

תוצאות מחקר שנעשה בעשרה בתי חולים בשיקגו: 82% מחולי הקורונה המאושפזים סבלו מתסמינים נוירולוגיים ומנטליים במהלך המחלה ואחריה

טיפול במחלקה פנימית-קורונה. צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

ממצאי מחקר שנעשה בעשרה בתי חולים בצפון-מערב שיקגו בקרב 509 חולי קורונה בטווח גילאים שבין 16 ל-58 שנה, הצביעו על שורה ארוכה של פגיעות נוירולוגיות ובתפקוד המוח. זה המחקר הגדול ביותר שנעשה בנושא הזה בארה"ב והדו"ח המסכם אותו פורסם השבוע ב-Annals of Clinical and Translational Neurology.

מחברי הדו"ח הדגישו כי תקופת אשפוזם של חולים אלה היתה ארוכה כדי פי שלושה ממשך האשפוז של חולי קורונה שתפקודם הנוירולוגי והמנטלי לא נפגע עקב ההידבקות בנגיף.

התסמינים הנוירולוגיים שתועדו בקרב החולים, 281 מהם גברים: כאבי שרירים (myalgias) – התסמין השכיח ביותר בשיעור של 44.8% מהחולים; כאבי ראש (37.7%); אנצפלופתיה (encephalopathy) אצל 31.8% מהחולים; סחרחורות (29.7%); הפרעת בחוש הטעם (dysgeusia) אצל 15.9% מהחולים; תתרנות (anosmia) אצל 11.4% מהחולים. בנוסף: עייפות עד תשישות (fatigue) כמעט בכל מהלך האשפוז אצל 79.4% מהחולים.

לאחר השחרור מבית החולים, רק 32% מהמאושפזים שתפקודם המנטלי-נוירולוגי השתנה חזרו לתפקד כרגיל בחיי היומיום ולמלא משימות פשוטות כמו בישול או תשלום חשבונות. 89% מהחולים שלא סבלו מפגיעה בתפקוד יכלו לבצע את הפעילויות הללו ללא כל עזרה.

ראש צוות המחקר, ד"ר איגור קורלניק (Igor J. Koralnik), ראש החטיבה למחלות נוירולוגיות ומבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נרת'ווסטרן בשיקגו, ציין כי החולים שסבלו מאנצפלופתיה היו גם בסיכון גבוה כמעט פי שבעה למות לעומת אלו שתפקודם לא נפגע. באנצפלופתיה נכללות הפרעות כמו קשיי קשב וריכוז, איבוד הזיכרון לטווח קצר, אי התמצאות ובלבול (דיס-אוריינטציה), קהות חושים וחוסר תגובה עמוק או רמת מודעות דמוית תרדמת.

"האנצפלופתיה, כפי שנראתה אצל החולים שהשתתפו במחקר הזה, נקשרה לתופעות הקליניות הקשות ביותר בהקשר ליכולת האדם לטפל בענייניו אחרי שהשתחרר מבית החולים. אנחנו רואים שהיא גם קשורה לשיעור תמותה גבוה יותר, ללא קשר לחומרת המחלה בדרכי הנשימה", הוסיף ד"ר קורלניק .

הסיבה לאנצפלופתיה – אולי גם כתוצאה ממחלות אחרות, בעיקר בקרב קשישים, שהגורמים לה עלולים להיות שונים כולל זיהום דלקתי ופגיעה במחזור הדם – לא זוהתה בקרב משתתפי המחקר. ההערכה עד כה היא שהבעיות הנוירולוגיות נגרמות כנראה בעקבות תגובות סוערות של המערכת החיסונית לדלקת, הפוגעות לעתים קרובות באיברי גוף אחרים בנוסף למוח.

162 מהחולים שתפקודם המנטלי-נוירולוגי נפגע היו גברים קשישים שגם סבלו מבעיות רפואיות קודמות, כולל הפרעות נוירולוגיות, סרטן, מחלת כלי הדם והמוח, מחלת כליות כרונית, סוכרת, כולסטרול גבוה, מחלת לב, לחץ דם גבוה או עישון. חולים צעירים יותר היו בעלי סיכון גבוה יותר לפתח תסמינים נוירולוגיים כלליים, פרט לאנצפלופתיה, שכאמור הופיעה בתדירות גבוהה יותר אצל הקשישים.

82% מכלל החולים המאושפזים סבלו מתסמינים נוירולוגיים בנקודת זמן כלשהי במהלך המחלה, החל מהופעתה ועד תום האשפוז.

נושאים קשורים:  פגיעה נוירולוגית,  אנצפלופתיה,  קורונה,  תסמיני קורונה,  חדשות,  מחקר
תגובות
14.09.2022, 17:19

היום ברור: קורונה היא קטלנית במיוחד כשהיא מלווה בפאניקה, בידוד החולה התשוש/סיעודי מיקיריו ומטפליו הקבועים, טיפול מוקדם במינון גבוה של סטרואידים ושאר תרופות ניסיוניות, הימנעות מאינהלציה ומעידוד של שיעול יעיל, מיקוד מופרז בגורם תחלואה יחיד אצל חולים מורכבים, וצוות מצומצם, חנוק ומזיע בחליפת חלל. מתכון מושלם לדליריום.