חדשות

פערים עולמיים באיכות הטיפול במחלת הפסוריאזיס: האם ישראל מיישרת קו עם הסטנדרט העולמי?

הרצאה וסדנא אינטראקטיבית למומחים ישראלים (במסגרת הכינוס השנתי ה-10 לרפואת עור בקהילה) עם פרופ' Ulrich Mrowietz, ראש המרכז לפסוריאזיס באוניברסיטת Schleswig-Holstein בגרמניה וממובילי פרויקט האיכות הגרמני

פסוריאזיס היא מחלה רב-מערכתית, המשפיעה על מערכות גוף נוספות וקשורה למגוון מחלות 'מחוץ לעור', שחלקן עלולות לגרום לפגיעה קשה. בשנת 2014 הכריז ארגון הבריאות העולמי (WHO) על מחלת הפסוריאזיס כמחלה חמורה שסובלת מ"תת טיפול" - serious noncommunicable diseaseי(NCD). בהמשך להגדרה זו, בשנת 2015 פרסם הארגון דו"ח נרחב המתאר את הסבל הלא מוצדק של חולי הפסוריאזיס כתוצאה מעיכוב באבחון, חוסר נגישות לטיפול, טיפול לא מתאים וסטיגמה חברתית קשה. הארגון פרסם המלצות לשיפור איכות הטיפול במחלה, המסתמכות בעיקר על פרויקט איכות לאומי שבוצע בגרמניה במהלך 15 השנים האחרונות. הפרויקט היה שיתוף פעולה בין משרד הבריאות, ארגון הדרמטולוגים ועמותות החולים הגרמנים והצליח לשפר באופן עקבי את תוצאות הטיפול ואיכות החיים של חולי פסוריאזיס בגרמניה.

בעבר, ובהתאמה לטיפולים הזמינים עבור החולים, יעילות הטיפול במחלה הוערכה לפי שיפור של 75% במדד PASI75, כאשר השאיפה היתה להשיגו כיעד טיפולי. בשנים האחרונות אנו עדים לפריצת דרך מדעית, שאפשרה פיתוח טיפולים חדשים עם יעילות ובטיחות שלא התאפשרו קודם לכן. הטיפולים מהדור החדש שהוצגו בשנים האחרונות הצליחו להגיע לתוצאות קליניות טובות יותר משמעותית, ולמעשה הציבו אותן כמטרה הטיפולית החדשה אליה יש לשאוף, כאשר 'עור נקי' (PASI90/100) הוא כעת יעד בר השגה.

מבין הטיפולים, טיפולים ביולוגיים מאפשרים עיכוב ממוקד של מסלולי חיסון הכוללים ציטוקינים ספציפיים, ביניהם TNF,יIL12/23 ,IL17 ולאחרונה IL23. הטיפולים מהדור החדש אשר אושרו על ידי רשויות הבריאות בעולם (ה-FDA וה-EMA) מפשטים ומייעלים את אופן הטיפול, למשך זמן ארוך, כאשר הרחבת אפשרויות הטיפולים הביולוגי לפסוריאזיס בינוני עד קשה מביאה בשורה משמעותית לחולים. עם זאת, עבור המטפלים במחלה השיקולים בבחירת הטיפול בהתאמה למטופל עשויים להוות אתגר מאחר וקיימים הבדלים בין הטיפולים השונים בפרופיל יעילות הטיפול, בטיחות והמינון.

על רקע זה, מגיע לישראל פרופ' אולריך מרוויץ' (Ulrich Mrowietz), ראש המרכז לטיפול בפסוריאזיס באוניברסיטת Schleswig-Holstein שבגרמניה ואחד ממובילי פרויקט האיכות הגרמני. פרופ' מרוויץ' מגיע לביקור של 3 ימים במהלך מרץ, לחלוק מניסיונו הקליני ולעדכן בגישות הטיפוליות העדכניות בפסוריאזיס עם קהילת הדרמטולוגים הישראלית. במהלך ביקורו הוא ישתתף בכינוס השנתי ה-10 לרפואת עור בקהילה, בראשות פרופ' מיכאל דוד המתקיים במלון לאונרדו רמת גן ב-17 למרץ ויוביל הרצאה וסדנא אינטראקטיבית בנושא פסוריאזיס בשיתוף עם דר' לב פבלוסקי, מנהל מרפאת העור והטיפול בפסוריאזיס ופוטותרפיה, במרכז הרפואי רבין.

מספר המשתתפים בסדנא מוגבל ודורש רישום מוקדם.
לפרטים: 09-8641106/30/31 או [email protected]

נושאים קשורים:  חדשות,  פסוריאזיס,  טיפולים ביולוגיים,  Ulrich Mrowietz,  פרופ' אולריך מרוויץ'