סרטן מתקדם

האם התסמינים החמורים ביותר הם אותם תסמינים שהכי מטרידים את המטופל הפליאטיבי?

החוקרים הראו באמצעות מחקר אקראי-מקובץ כי התסמינים שדורגו ע"י מטופלים פליאטיביים כחמורים ביותר הם לאו דווקא התסמינים שהכי מטרידים אותם

טיפול פליאטיבי (צילום: אילוסטרציה)

החוקרים בדקו את ההתאמה בין חומרת התסמינים לבין המטרד שהם מהווים למטופלים עם סרטן בשלבים מתקדמים. חומרת התסמינים מוערכת לעיתים קרובות במסגרות קליניות של טיפול בסרטן, אך רק לעיתים רחוקות בודקים את רמת המוטרדות של המטופלים מאותם תסמינים.

החוקרים גייסו מטופלים עם סרטן מתקדם למחקר אקראי-מקובץ שעסק בטיפול פליאטיבי מוקדם. המשתתפים במחקר התבקשו למלא את שאלוני ה-Edmonton Symptom Assessment Systemי(ESAS) וה-quality of life at the end of lifeי(QUAL-E) כחלק מההערכה הבסיסית שעברו. בהמשך, החוקרים בדקו עבור כל אחד מהתסמינים את ההתאמה בין חומרת התסמין לפי ה-ESAS לבין רמת המטרד שהוא מהווה על המטופל לפי ה-QUAL-E.

תוצאות המחקר הראו כי בקרב 386 מטופלים שמילאו את שאלוני ה-ESAS וה-QUAL-E, התסמינים שדורגו כחמורים ביותר היו עייפות (32.8%), תסמינים הקשורים בשינה (23.8%) ותיאבון (20.2%), בזמן שתסמינים של כאב (28.9%) ועייפות (24.3%) דורגו כתסמינים המטרידים ביותר עבור המטופלים. בנוסף, החוקרים מצאו התאמה בין חומרת התסמין לבין המטרד שהוא גורם ב-42% מהמקרים.

החוקרים מצאו שכאב ועייפות היו בין שלושת התסמינים שהכי הטרידו את המטופלים באופן עקבי, בזמן שפגיעה בתאבון דורגה פעמים רבות כתסמין החמור ביותר, אך רק לעיתים רחוקות כתסמין שמטריד את המטופלים. בנוסף, תוצאות המחקר חשפו כי הסבירות שהתסמין שדורג ע"י המטופלים כחמור ביותר יהיה גם המטריד ביותר הייתה בעיקר במקרים של כאב (66%), בחילה (58%) ועייפות (40%).

המסקנות שעולות מן המחקר הן כי התסמין החמור ביותר עפ"י ה-ESAS הוא לא בהכרח זה שהכי מטריד את המטופל. כמו כן, נמצא כי ללא תלות בחומרה של כאב או עייפות, אלה התסמינים שנתפסו כמטרידים ביותר ע"י המטופלים. החוקרים סברו כי צריך לבצע מחקרים נוספים שיבחנו את התועלת הקלינית של דירוג המטרד של תסמיני ESAS שונים ע"י המטופלים.

מקור: 

Li, B. et al. (2019) Journal of Palliative Medicine 22,10.

נושאים קשורים:  סרטן מתקדם,  חומרת תסמינים,  טורדנות התסמינים,  כאב,  עייפות,  מחקרים
תגובות