חדשות

רופאה בהולנד עומדת למשפט על המתת חסד בחולת אלצהיימר

המתת חסד בהולנד היא הליך חוקי זה כשני עשורים אבל חלים על הביצוע חוקים מחמירים | בתביעה נטען כי הרופאה לא התאמצה מספיק כדי לקבל הסכמה מדעת של החולה לביצוע ההליך

המתת חסד. אילוסטרציה

רופאה בהולנד, כיום כבר בגימלאות, עומדת למשפט שנחשב שם כציון דרך בכל הנוגע לעניין המתת חסד של חולה. הרופאה מואשמת בביצוע המתת חסד בקשישה שסבלה מאלצהיימר בדרגה חמורה, אולם לפי כתב האישום במקרה הראשון מסוגו, לא "עשתה די מאמץ כדי לקבל הסכמה מדעת של החולה לשם ביצוע ההליך".

הולנד היא המדינה הראשונה בעולם שהמתת חסד אצלה, בהקשר רפואי, הוא הליך חוקי מאז 2002 אבל חלים על הביצוע חוקים מחמירים.

בכתב האישום שהוגש לבית המשפט באמסטרדם נאמר כי החולה היתה בת 74 ומתה ב-2016. הרופאה נתנה לה תרופת הרגעה וטשטוש, ביקשה מבני משפחתה לאחוז בה כדי שלא תתנועע ואז הזריקה את החומר הקטלני. התובעים ציינו כי המטופלת הראתה סימני התנגדות ברורים במהלך ביצוע ההליך. הרופאה, ששמה לא נמסר בתקשורת, אמרה כי פעלה במלוא הזהירות.

התביעה אינה דורשת עונש מאסר לרופאה אבל מבקשת שבית המשפט יבהיר כיצד חוק המתת החסד יבוצע כשמדובר באנשים הסובלים מדמנציה.

לפי התקשורת ההולנדית, לאחר שהאישה אובחנה כחולת אלצהיימר, ארבע שנים לפני מותה, היא מסרה הצהרה בכתב שברצונה למות בהמתת חסד לפני שהיא נכנסת לבית חולים סיעודי. אבל היא גם הוסיפה: "ברצוני להיות מסוגלת מתי למות בעודני במלוא ההכרה והחושים ובעת שאני אקבע שהגיע הזמן הנכון להיפרד מהעולם".

לפני שנכנסה לטיפול הרפואי-סיעודי החליטה הרופאה כי ה"סיוע בהתאבדות" יינתן בהתבסס על ההצהרה הקדמת שלה. שני רופאים אישרו זאת, כל אחד באופן נפרד ועצמאי, בעדות שמסר.

"בבוא היום שנקבע לסיום חייה, הוכנס חומר תרופתי מטשטש ומרגיע לספל הקפה שלה ואז איבדה את הכרתה. אלא שהאישה החלה לפתע להתעורר ואז היה צורך לאחוז בה, למעשה להשתלט על תנועותיה, והדבר נעשה על ידי בתה של המטופלת ובעלה – עד סיום ביצוע ההליך", תואר בכתב האישום.

במרכז הדיון המשפטי במקרה שאין לו תקדים, מסרה רשת השידור הציבורי ההולנדית NOS, עומדת השאלה לגבי יכולתה של האישה לתת הסכמה מדעת לסיום החיים, חרף הצהרות קודמות שנתנה. השאלה הקריטית היא גם "מה אורכו של פרק הזמן שרופא אמור להמשיך ולייעץ למטופל בדמנציה בהקשר להצהרותיו, אם המטופל ביקש המתת חסד עוד בשלב ראשוני של המחלה".

התובעים הדגישו כי "אין להם ספקות לגבי הכוונות ההוגנות שהיו לרופאה, אבל היה מקום לקיים דיון הרבה יותר אינטנסיבי עם חולה דמנטי על בקשתו לפני שמתקבלת ההחלטה הביצועית של סיום החיים שלו". בתה של  האישה שהומתה בהליך הזה הודתה לרופאה שביצעה את המתת החסד "כי היא שחררה את אמי מכלא מנטלי שלתוכו היתה נכנסת עד סוף חייה".

פסק הדין בסוגיה המעוררת עתה תשומת לב ברחבי אירופה צפוי להינתן בתוך שבועיים.

נושאים קשורים:  הולנד,  המתת חסד,  הסכמה מדעת,  אלצהיימר,  דמנציה,  כתב אישום,  חולה סיעודי,  חדשות,  רפואה פליאטיבית
תגובות
04.09.2019, 22:23

חיות זוכות לחסד אחרון גם לבני אדם מגיע. בכפוף לפרוטוקול שייקבע

31.12.2020, 12:48

לבת לא היה כח לטפל באמה. יותר נוח לזרוק אותה לקבר ולהנות מהירושה.

11.03.2021, 18:34

כאשר אין לבת כח לטפל, ייתכן כי כך טיפלה האמא בסבתא,
לרוב, כאשר אין כח לטפל, אין גם כח להנות מן הירושה, שהיא לרוב גם איננה.