תופעות לוואי

יעילות ובטיחות בעולם האמיתי של גלקפרוויר עם פיברנטסוויר בחולי HCV עם מחלת כליה כרונית

חוקרים מוכיחים כי גלקפרוויר ופיברנטסוויר מהווים טיפול יעיל ובטוח, עבור חולי HCV עם בעיות כליה

04.08.2019, 16:54
מחלת כליות כרונית (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים קליניים כבר הוכיחו כי טיפול עם משלב של גלקפרוויר ופיברנטסוויר (G/P), הינו יעיל ובטוח בחולי הפטיטיס C עם מחלת כליה כרונית (Chronic kidney disease - CKD). עם זאת, כל הנתונים לגבי העולם האמיתי מוגבלים עד כה.

מטרת החוקרים הייתה להעריך את היעילות והבטיחות של טיפול עם G/P, בחולי הפטיטיס C עם ירידה בתפקוד הכלייתי.

החוקרים הכלילו במחקר את כל המטופלים עם הפטיטיס C, להם גם מחלת כליה כרונית (GFR מוערך של פחות מ-60 מ"ל/דקה/1.73 מטר בריבוע), אשר קיבלו טיפול עם G/P והסכימו להשתתף במחקר. תופעת לוואי הוגדרה ככל אירוע רפואי מטריד או כל סימן או סימפטום שלילי, במהלך קבלת התרופות, שלא היה קשור באופן סיבתי לטיפול עצמו. תופעת לוואי שגרמה למוות, אשפוז או הפסקת טיפול, הוגדרה כתופעת לוואי חמורה.

החוקרים הכלילו במחקר סך של 121 מטופלים. 36 מהם היו עם אי ספיקת כליות סופנית (End stage renal disease = ESRD),י57 זכרים, כאשר הגיל החציוני היה 69 עם סטיית תקן של 13 ול-20 הייתה שחמת כבד. בנוסף, גנוטיפ מס' 2 היה הנפוץ ביותר (53.7%). הטיפול נמשך 8 שבועות ב-93 מטופלים, 21 מתוכם היו עם ERSD, ו-12 שבועות בעוד 28 מטופלים. באנליזה מותאמת על פי מטרת המחקר, 119 מתוך 120 מטופלים השיגו תגובה וירולוגית ממושכת, ללא הבדל בין שחמתיים ללא שחמתיים. באנליזה לפי פרוטוקול נמצא כי כל המטופלים השיגו תגובה זו. יש לשים לב, כי לא היו הבדלים בין מטופלים עם וללא ERSD, בהשגת תגובה וירולוגית ממושכת (35 מתוך 35 לעומת 84 מתוך 85, p=0.427). לא דווחו כישלונות וירולוגים. 13 מטופלים דיווחו על תופעות לוואי (בעיקר גרד), 3 חוו תופעת לוואי חמורה (מוות בתאונת דרכים, ושני מקרים של צהבת), ומטופל אחד הפסיק את הטיפול באופן ספונטני.

החוקרים הגיעו למסקנה כי המחקר בעולם האמיתי שערכו, מאשר את היעילות והבטיחות הגבוהות של טיפול עם G/P, גם כאשר הוחל לשמונה שבועות, בחולי הפטיטיס C עם מחלת כליה כרונית או אי ספיקת כליות סופנית.

מקור: 

Persico, M. et al. (2019). GastroHep. https://doi.org/10.1002/ygh2.351

נושאים קשורים:  תופעות לוואי,  תרופות אנטי-ויראליות ישירות,  הפטיטיס C,  מחלת כליה כרונית,  תגובה וירולוגית ממושכת,  מחקרים
תגובות