• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
שומן רווי

שומן רווי מזיק יותר לכבד משומן בלתי רווי או סוכרים פשוטים

במחקר זה, 38 מטופלים במשקל עודף אכלו 1,000 קלוריות יותר מהמומלץ של שומן רווי, בלתי רווי או סוכרים פשוטים. אכילה של שומן רווי נמצאה כמזיקה ביותר מבין השלושה והעלתה את צבירת השומן התוך כבדי והתנגודת לאינסולין

13.08.2018, 11:25

מחלת הכבד השומני הלא-אלכוהולית (Nonalcoholic fatty liver disease – NAFLD) (בה יש תוכן טריגליצרידי מוגבר בתוך הכבד) מהווה גורם מקדים לסוכרת מסוג 2 ומחלות קרדיווסקולריות. פירוק שומן (Lipolysis) ברקמת השומן וייצור שומן בתאי הכבד הם המסלולים העיקריים שמובילים ל-NAFLD. כותבי המחקר סבורים שהרכב המיקרו-נוטריינטים בדיאטה משפיעים על המסלול, הגורמים התאיים המתווכים והעלייה במשקל שגורמת לשינויים התוך כבדיים במחלה זו.

החוקרים האכילו ביתר 38 מטופלים במשקל עודף (בני 2 ± 48, בעלי BMI של 1 ± 31 ק"ג/מ2, שומן כבדי 0.9 ± 4.7%) 1,000 קלוריות עודפות ליום של שומן רווי, שומן בלתי רווי או סוכרים פשוטים למשך שלושה שבועות. לאחר מכן החוקרים מדדו את הטריגלצרידים התוך כבדיים (IHTG), המסלולים התוך תאיים שתורמים ל-IHTG (ליפוליזה ויצירת שומן בבסיס ובזמן היפר-אינסולינמיה עם רמות סוכר תקינות), תנגודת אינסולין, רעילות (Endotoxemia), צרמידים בפלזמה, וביטוי גנים ברקמת השומן לאחר 0 ו-3 שבועות במחקר.

החוקרים מצאו שהאכלה ביתר עם שומן רווי העלתה יותר את ה-IHTG י(55% +) לעומת שומן בלתי רווי (15% +, P<0.05). האכלה עם פחמימות העלתה את ה-IHTG ב-33% על ידי זירוז תהליכי יצירה של שומן (98%+). שומן רווי הגביר פירוק שומן בתאי שומן בעוד ששומן בלתי רווי הפחית תהליך זה. שומן רווי הגביר את התנגודת לאינסולין ואת הרעילות והגביר באופן משמעותי צרמידים רבים בפלזמה. לבסוף, הדיאטות השונות השפיעו בצורה ייחודית על ביטוי גנים ברקמות השומן.

מסקנות החוקרים היא שבזמן אכילה ביתר, מיקרו-נוטריינטים במזון משפיעים על צבירת שומן תוך כבדי. סוכרים פשוטים מעלים יצירה של שומן בכבד, שומן רווי מגביר את פירוק השומן ברקמת השומן ושומן בלתי רווי מפחית תהליך זה. שומן רווי משפיע בצורה הכי משמעותית על צבירת שומן כבדי, תנגודת אינסולין ויצירה של צרמידים מזיקים. צריכה מופחתת של שומן רווי יכולה להיות בעלת תועלת בהפחתה של צבירת שומן כבדי והסיכונים הנלווים לתהליך זה.

מקור: 

Luukkonen P.K et al (2018). Diabetes Care 2018 Aug; 41(8): 1732-1739.

נושאים קשורים:  שומן רווי,  שומן בלתי רווי,  סוכרים פשוטים,  סכרת,  תנגודת אינסולין,  מחקרים,  מחלת כבד שומני לא-אלכוהולית
תגובות