מודל ניבוי

מודל לניבוי הדרדרות קוגניטיבית מוקדמת במחלת פרקינסון

במחקר חדש יצרו החוקרים מודל נוח, פשוט וזול לניבוי הדרדרות קוגניטיבית מוקדמת אצל מטופלים עם אבחנה חדשה של מחלת פרקינסון. המודל הסופי כלל את המשתנים הבאים: יכולת זיכרון ורבלית, ברדי-קינזיה של צד ימין, שנות השכלה, דיווח סובייקטיבי של פגיעה קוגניטיבית, והפרעת התנהגות REM

נוירונים, מחלת פרקינסון (איור: אילוסטרציה)
נוירונים (איור: אילוסטרציה)

במחקר חדש שנערך ב-Cleveland Clinic Foundation בקליבלנד, ארה"ב, ביקשו החוקרים ליצור מודל רב-משתנים לניבוי הדרדרות קוגניטיבית מוקדמת בקרב מטופלים עם אבחנה חדשה של מחלת פרקינסון, באמצעות הערכות קצרות וזולות שניתן לשלבם בקלות בעבודה הקלינית היומיומית.

החוקרים אספו את נתוניהם של 351 מטופלים שאובחנו עם מחלת פרקינסון אידיופתית שטרם התחילו טיפול תרופתי מתוך מאגר ה-Parkinson's Progression Markers Initiative. נתונים דמוגרפיים, היסטוריה של המחלה, ומאפיינים מוטוריים ושאינם-מוטוריים הוערכו כגורמים מנבאים אפשריים. החוקרים בחרו את תתי הקבוצות המתאימות יותר בכדי לקבע את פרופיל התסמינים רב-המשתנים בבייסליין אשר ניבא בצורה המדויקת ביותר הדרדרות קוגניטיבית אינדיבידואלית בתוך שלוש שנים.

11% מהמשתתפים במחקר עברו הדרדרות קוגניטיבית. מודל הרגרסיה הלוגיסטית הסופי אשר ניבא את ההידרדרות הזו כלל חמישה משתני בייסליין: יכולת זיכרון ורבלית, ברדי-קינזיה של צד ימין, שנות השכלה, דיווח סובייקטיבי של פגיעה קוגניטיבית, והפרעת התנהגות REM. יכולת האבחון של המודל הייתה טובה (אינדקס optimism-adjusted concordance = 0.749). החוקרים אף צירפו למאמר נומוגרמה אשר יכול לשמש ככלי לקביעת הסיכון האינדיבידואלי של כל מטופל לסבל משינוי קוגניטיבי משמעותי בשלבים המוקדמים של המחלה.

החוקרים מסכמים שבאמצעות התחשבות בהערכות שקלות ליישום ומבוצעות באופן שגרתי, הם הצליחו לזהות פרופיל בייסליין רב-מימדי, ויצרו כלי נוח וזול לניבוי הדרדרות קוגניטיבית בשלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון. השימוש בכלי זה יכול לייצר ניבוי ברמת המטופל האינדיבידואלי, אשר תאפשר לקלינאים להתאים את הניהול הרפואי לכל מטופל ולזהות מטופלים בסיכון אשר יכולים להשתתף במחקרים קליניים אשר בודקים טיפולים אשר עלולים לשנות את המחלה.

מקור:

Hogue, Olivia et al. Predicting early cognitive decline in newly-diagnosed Parkinson's patients: A practical model. Parkinsonism & Related Disorders , 2018 Jun 19. pii: S1353-8020(18)30293-1. doi: 10.1016/j.parkreldis.2018.06.031. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  מודל ניבוי,  פרוגנוזה,  מחקרים,  הידרדרות קוגניטיבית
תגובות