• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
קריוגלובולינים

תרופות אנטי-ויראליות ישירות משפרות מופע קליני של וסקוליטיס עם קריוגלובולינמיה על רקע HCV

מחקר מצא, כי מחצית מהמטופלים עם הפטיטיס סי כרוני וקריוגלובולינמיה ללא תסמינים או וסקוליטיס על רקע קריוגלובולינמיה הגיבו באופן מלא לטיפול בתרופות אנטי-ויראליות ישירות

נגיף הפטיטיס אנושי, HPV (הדמיית אילוסטרציה)

קריוגלובולינים (קומפלקסים חיסוניים בזרם הדם של IgG רב-שבטי, IgM חד-שבטי וגורם שגרוני [rheumatoid factor]) מאובחנים בדם של 40%-60% מהמטופלים הסובלים מהפטיטיס סי כרוני, בעוד שווסקוליטיס על רקע קריוגלובולינמיה (cryoglobulinemic vasculitis - CV) נצפית בקרב כ-10% מהמטופלים.

מחקר זה בוצע על מנת להעריך את ההשפעות הקליניות והחיסוניות של טיפול עם פעילות אנטי-ויראלית ישירה (direct-acting antiviral - DAA).

בוצע מחקר רטרוספקטיבי, בו השתתפו 64 נשאי HCV עם קריוגלובולינים בדם אשר קיבלו טיפול עם תרופות מסוג DAA במרכז יחיד בברצלונה, ספרד, בין ינואר 2014 לאפריל 2016.

המטופלים חולקו לפי נוכחות CVי(n=35) או נוכחות קריוגלובולינים בדם ללא תסמינים (n=29). התגובה הקלינית הוגדרה כמלאה במקרים בהם הציון במדד פעילות הווסקוליטיס של בירמינגהאם (Birmingham Vasculitis Activity Scoreי- BVASv.3) היה 0, או אם כל האיברים המעורבים הראו שיפור 12 שבועות מתום הטיפול.

תגובה חיסונית מלאה הוגדרה כהיעדר קריוגלובולינים בדם ורמות תקינות של מרכיבי המשלים (complement) ו/או גורם שגרוני.

מופעים קליניים של CV כללו ארגמנת (purpuraי) (65%), חולשה (70%), כאבי מפרקים (31%), כאבי שרירים (20%), נוירופתיה היקפית (50%) ומעורבות כלייתית (20%).

בקו הבסיס, מטופלים עם CV היו עם רמות גבוהות יותר באופן מובהק של גורם שגרוני ורמות נמוכות יותר של מרכיב משלים C4 בהשוואה למטופלים עם קריוגלובולינמיה ללא תסמינים, בעוד שהקריוקריט (אחוז משקע הקריוגלובולינים בדם לאחר צנטריפוגה ב-4°C) היה דומה בשתי הקבוצות (3.2% לעומת 2.6%).

60 מטופלים בסך הכל (94%) היו עם תגובה נגיפית ממושכת 12 שבועות מתום הטיפול.

בקרב מטופלים עם CV, חציון הציון ב-BVASv.3 ירד מ-9 (טווח: 2-31) ל-3 (0-י12) (p˂0.001י). 25 מטופלים עם CVי(71%) השיגו תגובה קלינית מלאה. המינון של מדכאי חיסון הופחת עבור ארבעה מבין 13 מטופלים והופסק לחלוטין עבור שישה מבין 13 מטופלים.

בסך הכל, 48% מהמטופלים השיגו תגובה חיסונית מלאה. קריוקריט נמוך בקו הבסיס (מתחת ל-2.7%) היה הגורם היחיד שנקשר לתגובה חיסונית מלאה (יחס סיכויים 9.8, 95% רווח בר סמך: 2.2-44, p=0.03).

השמדת HCV נקשרה עם שיפור קליני בקרב רוב המטופלים שהיו עם CV. סמנים של שפעול מערכת החיסון, כגון קריוגלובולינים בדם, נותרו בקרב 52% מהמטופלים שהיו עם CV או קריוגלובולינמיה ללא תסמינים, למרות תגובה נגיפית ממושכת 12 שבועות לאחר תום הטיפול.

לדברי החוקרים, ייתכן שיש צורך בתקופת מעקב ממושכת יותר לאחר השמדת הנגיף על מנת להבטיח תגובה חיסונית תקינה.

מקור:
Martín Bonacci, Sabela Lens, María-Carlota Londoño, Zoe Mariño, Maria C. Cid, Manuel Ramos-Casals, Jose María Sánchez-Tapias, Xavier Forns, and others; Virologic, Clinical, and Immune Response Outcomes of Patients With Hepatitis C Virus-Associated Cryoglobulinemia Treated With Direct-acting Antivirals
Clinical Gastroenterology and Hepatology; Published online: October 7, 2016

נושאים קשורים:  קריוגלובולינים,  גורם שגרוני,  IgM,  IgG,  וסקוליטיס על רקע קריוגלובולינמיה,  נשאות HCV,  תרופות אנטי-ויראליות ישירות,  קריוקריט,  פעילות חיסונית,  הפטיטיס C,  מחקרים
תגובות