• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
חדשות

נשאי הפטיטיס C נמצאים בסיכון גבוה פי שניים להופעת סרטן ראש וצוואר

כך מצא מחקר שנערך במרכז גדול לטיפול בחולי סרטן בארה"ב; לדברי החוקרים, הגילוי ממחיש את החשיבות שבאיתור חולי הפטיטיס C וטיפול בהם בעזרת תרופות מהדור החדש

הפטיטיס C (צילום: אילוסטרציה)

חולים הנושאים את הנגיף הפטיטיס Cי(HCV) הם בעלי סיכון גבוה פי שניים לפחות לפתח סוגים שונים של סרטן ראש צוואר, לעומת מי שאיננו נושא את הנגיף; כך עולה ממחקר חדש שבוצע בארה"ב ושפורסם החודש בכתב העת של מכון הסרטן האמריקני. המחקר הובל על ידי ד"ר האריס טורס ממרכז הסרטן אנדרסון ומאוניברסיטת טקסס.

לדברי ד"ר טורס, "יש לאתר ולטפל בנושאי הנגיף, במיוחד על רקע העובדה שהתרופות החדשות נגד HCV יעילות מאוד והשיגו ריפוי מלא בהצלחה של יותר מ-90%". לדבריו, "יש מקום לבצע סריקה כדי לאתר את הנשאים ולטפל בהם מוקדם".

לדברי החוקרים, "יעילות התרופות החדשות לגבי הגנה עתידית מפני התפתחות סוגי סרטן שונים עדיין צריכה להיבדק"

עד כה היה ידוע שהנגיף עלול לגרום לסרטן כבד ולימפומה שאיננה הודג'קין, אבל עתה מתברר שהנגיף גם עלול לגרום לסרטני ראש-צוואר ולוע שונים. עם זאת, החוקרים הבהירו כי "יעילות התרופות החדשות לגבי הגנה עתידית מפני התפתחות סוגי סרטן שונים עדיין צריכה להיבדק".

המחקר התבסס על ניתוח נתונים לגבי כ-35 אלף מטופלים במרכז הסרטן אנדרסון בין השנים 2004 ל-2014. אצל 409 נתגלתה ממאירות בראש ובצוואר. אצל 20% מהם הסרטן היה ממוקם באמצע ובגב הגרון, בשקדים ועל גבי הלשון, אצל 14% היו גידולים ממאירים בחזית ועל גבי הלשון, בחך העליון, על השפתיים, החניכיים ובית הקול.

מבין האנשים שנבדקו ונמצא אצלם HCV, הופיע סיכון מוגבר לסרטני ראש, פה, לוע וצוואר שונים: פי 2.4 להופעת סרטני הפה והחניכיים, פי 2 לסרטני הלוע ובית הבליעה ופי 5 לסרטני מיתרי ובית הקול.

עם זאת, עורכי המחקר ציינו את מגבלות עבודתם. היא לא השוותה נתונים מול קבוצת ביקורת אחרת - אנשים ללא סרטן. כמו כן, לא הוכח ש-HCV הוא גורם ישיר לגידולים הממאירים בראש ובצואר.

הדיווח המלא בכתב העת של מכון הסרטן האמריקני

נושאים קשורים:  חדשות,  HCV,  הפטיטיס C,  סרטן ראש,  סרטן צוואר,  סיכון,  תרופות להפטיטיס,  הטיפול ב- HCV
תגובות