• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
חדשות

דו"ח בארה"ב: יותר אמריקאים מתים מאלכוהול מאשר מהרואין וממשככי כאבים

לפי דו"ח חדש של ה-CDC, אלכוהול גורם למוות מוקדם של תושבי ארה"ב בקצב ובשיעור שלא נראו במדינה כבר לפחות שלושה עשורים

התמכרות לאלכוהול (צילום: אילוסטרציה)

אלכוהול גורם למוות מוקדם של תושבי ארה"ב בקצב ובשיעור שלא נראו במדינה כבר לפחות שלושה עשורים; כך עולה מדו"ח חדש שפירסם המרכז לבקרת ולמניעת מחלות בארה"ב (CDC) בסוף השבוע.

לפי הדו"ח, יותר מ-30,700 אמריקאים בשנה שעברה מתו מסיבות הקשורות בצריכת אלכוהול, בכלל זה הרעלת אלכוהול ושחמת הכבד. מדובר ב-9.6 מקרי מותת ל-100 אלף נפש – עלייה ב-37% לעומת המצב ב-2002. בנתונים גם נכללים מקרי מוות בתאונות עקב נהיגה בשכרות, או התאבדויות תחת השפעת אלכוהול. בחישוב שנתי של מקרי מוות הקשורים גם בעקיפין לאלכוהול, נמסר בדו"ח, עולה מספר המתים ל-90 אלף.

10% מהבוגרים בארה"ב צורכים קרוב ל-74 "מנות משקה" בשבוע בממוצע

בשנים האחרונות התמקדו מומחי בריאות ורפואה באופן עקבי ונרחב במקרי מוות עקב מינון יתר של הרואין ומרשמים למשככי כאב – משום שאלו עלו באופן מהיר מאד מאז תחילת שנות ה-2000. אבל לפי הדו"ח, בשנה שעברה מתו יותר אנשים עקב תחלואה הקשורה לאלכוהול מאשר מספר המתים עקב צריכת יתר של משככי כאב במינונים גבוהים והרואין גם יחד (28,647 קורבנות).

פרופסור פיליפ קוק מאוניברסיטת דיוק מסר, כי ההשפעה של צריכת אלכוהול לגולגולת עלתה ב-2014 באופן ברור בהשוואה למצב בסוף ה-90 של המאה שעברה. "יותר אנשים שותים הרבה יותר", אמר פרופסור קוק.

שיעור האמריקאים הצורכים כמות גדולה של אלכוהול לפחות פעם אחת בחודש עלתה מעט, אבל באופן מובהק, בין 2002 ל-2014 – מ-54.9% ל-56.9%, על פי דו"ח נוסף של מינהל שירותי בריאות הנפש של ארה"ב (Substance Abuse and Mental Health Services Administration).

במיוחד בולט השינוי בקרב נשים. שיעור צרכניות האלכוהול במינון של לפחות פעם בחודש, עלה מ-47.9% בשנת 2002 לכדי 51.9% ב-2014. כן נרשמה עלייה בשיעור הנשים שצרכו אלכוהול באופן מוגזם יותר מפעם בחודש.

לפי הדו"ח, זקנים נמצאים בסיכון גבוה יותר למוות בעקבות צריכת אלכוהול בכמויות גדולות – ובין אלו מוצאים מקרים רבים של שחמת כבד. גם "שתיינים כבדים" נמצאים בסיכון מוגבר למוות בהקשר לצריכת אלכוהול. 10% מהבוגרים בארה"ב צורכים קרוב ל-74 "מנות משקה" בשבוע בממוצע.

פרופסור קוק ציין, כי לגבי אלו ששותים באופן מתון, האפקט של האלכוהול על הבריאות איננו ברור במלואו. מחקרים הראו כי צריכת אלכוהול מתונה, לערך כוסית או שתיים של יין ביום למשל, דווקא קשורה לירידה בסיכון למוות.

הבעיה, לדבריו, היא שהקו המפריד בין מה שנחשב כ"צריכה מתונה" לבין "צריכה מסוכנת" הוא דק מאוד. מחקר אחר שבוצע לא מכבר בארה"ב, שנועד לכמת את הסיכון למוות הקשור לשימוש במגוון של חומרים וסמי פנאי (recreational drugs), מצא כי ברמת הפרט, האלכוהול הוא הקטלני ביותר ואחריו הרואין וקוקאין.

לפי המומחים, ההסבר העיקרי הוא שהיחס בין מינון טוקסי לבין מינון אופייני הוא קטן באורח קיצוני. פרופסור קוק אמר, כי "אם אתה מרגיש טוב מכוסית אחת ביום, שלושה דרינקים נוספים כבר יהיו שלושה יותר מדי כי תרגיש רע ועוד שלושה כבר יביאו את השותה לתחומי הרעלת האלכוהול".

נושאים קשורים:  חדשות,  אלכוהול,  הרעלת אלכוהול,  שתייה,  שתייה מוגזמת,  ארה"ב,  CDC,  המרכז למניעת ולבקרת מחלות
תגובות
אנונימי/ת
06.01.2016, 17:03

יש שם הכל. Pcp, מתאמפטמין, הרואין, המון רב ועצום שמכור לאוקסיקונטין...
לעתים נדמה כי להיות מכור למשהו זה חלק מההגדרה של אמריקאי במילון.