• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
יום המודעות להפטיטיס C

עמותת חץ לבריאות הכבד: חולים רבים בישראל אינם מקבלים את הטיפול המגיע להם

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), יו"ר השדולה בכנסת להעלאת המודעות ל-HCV, טוען כי קופות החולים מסרבות לממן טיפולים תרופתיים לחולים במחלה וכי שירות בתי הסוהר נמנע מהדרכה למניעה, אבחון וטיפול במחלה

בדיקה לאיתור נוגדנים ל-HCV (צילום: אילוסטרציה)

יום המודעות הבינלאומית ל-הפטיטיס Cי (HCV) יצוין היום (ה-28 ביולי) זו השנה השנייה בישראל, וגם בכנסת. עמותת חץ – הארגון הישראלי למען בריאות הכבד – ויו"ר השדולה בכנסת להעלאת המודעות ל-HCV, ח"כ רוברט אילטוב ("ישראל ביתנו") פירטו כמה מהנושאים שיודגשו היום.

לדבריהם, הביטוחים המשלימים של קופות החולים "כללית" ו"מכבי" דוחים את בקשות המבוטחים לתרופות למחלה, וזאת ממניעים כלכליים ולמרות שהחולים זכאים לטיפול על-פי החוק לאחר שרכשו שב"ן מורחב.

"מדובר בתקדים מסוכן עם השלכות גם לגבי חולים במחלות נוספות", טוען ח"כ אילטוב. עמותת חץ החלה לסייע לחולים אלו בהגשת תביעות משפטיות פרטיות כנגד השב"נים. לשתי קופות החולים הללו ולמשרד הבריאות נשלחו התראות, לפני נקיטת הליכים נוספים. למבוטחי קופות-החולים "לאומית" ו"מאוחדת" אין את הרובד הבטוחי הנוסף – ולכן הן מספקות רק את הרובד הבסיסי.

כמו כן, טוענים הגורמים כי למרות התראה ברורה שאוכלוסיית האסירים בארץ היא קבוצה בסיכון גבוה לנשאות הנגיף, שירות בתי-הסוהר נמנע מהדרכה למניעה, אבחון וטיפול בהם. ח"כ אילטוב אמר אתמול: "לאחר שנים של הזנחה, משרד הבריאות יודע כי מיגור הנגיף צריך להיות בראש סדרי העדיפויות שלו. מחדלים מהסוג הזה הם בגדר עוולה ציבורית".

חוליו בורמן, מנכ"ל עמותת חץ: "נושא השב"ן הוא מבחינתנו מחדל של ממש ועוול גדול הנגרם לחולים. התרופות לשם טיפול במחלה שנכנסו השנה לסל ניתנות רק לחולים עם מחלה מאד מתקדמת. הן אינן מתאימות לכל סוגי המחלה. מה יעשו החולים שהתרופה שלהם איננה בסל, אך מחלתם ממשיכה להחמיר?"

נושאים קשורים:  חדשות,  הפטיטיס C,  דלקת כבד נגיפית,  HCV,  ח"כ רוברט אילטוב,  "ישראל ביתנו",  שירות בתי הסוהר,  כנסת