חדשות

לאחר מסע לחצים: ה-FDA אישר תרופה להגברת חשק מיני בנשים

התרופה flibanserin להגברת החשק המיני בקרב נשים פועלת ישירות על המוח; אישורה נדחה פעמיים בעבר, אולם בעקבות המלצת פאנל מומחים, היא אושה לשימוש בסוף השבוע

תרופות, "ויאגרה ורודה" (צילום: אילוסטרציה)

מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) אישר לשימוש תכשיר שזכה לכינוי "ויאגרה נשית", שנועד להגביר את החשק המיני בקרב נשים. המינהל דחה בעבר פעמיים את הבקשה.

האישור ניתן שלשום (יום ו'), יום לאחר שפורסמה חוות-דעת של פאנל מומחים בנושא. 12 מתוך 18 חברי הפאנל הצביעו לטובת שיווקה של התרופה - Flibanserin. המומחים קבעו, עם זאת, כי יתרונות התרופה הם גבוליים, אך לחלק מהמטופלות נטילתה עשויה להיות בעלת משמעות.

במהלך דיוני הפאנל הציגו לחבריו עשרות נשים את המצוקה שהן חוות בעקבות ירידה בחשק המיני.  למרות האישור, הזהירו המומחים שבנטילת התרופה עלולות להופיע תופעות לוואי, ביניהן איבוד הכרה והתעלפות בלתי צפויה, צניחה בלחץ הדם, עייפות וסכנה לתאונות בכביש.

המומחים קבעו כי יתרונות התרופה גבוליים, אך לחלק מהמטופלות נטילתה עשויה להיות בעלת משמעות

אישור התרופה, הפועלת על מנגנונים במוח, הושג לאחר חודשים ארוכים של פעילות שתדלנות אינטנסיבית שערכה החברה המפתחת, Sprout, שנתמכה על ידי כמה ארגוני נשים. בין ארגונים אלה היה "Even the Score", שהאשים את ה-FDA באפליה מגדרית, משום שהעניק בעבר אישור לכמה תרופות לטיפול בעוררות החשק המיני, שיפור התפקוד המיני ואין-אונות לגברים.

פליבנסרין (בשם המסחרי הצפוי לה: Addyi) פועלת בדרך שונה מהוויאגרה הגברית. כאמור, היא משפיעה ישירות על המוח, בעוד שהוויאגרה מגבירה את זרימת הדם לאיבר המין הגברי.

בשל תופעות הלוואי שהתגלו כתוצאה מהשימוש בתרופה, תחויב החברה המשווקת להזהיר את הרופאים והמטופלים בדבר הסכנות האפשריות. יהיה צורך לבצע רישום של כלל המטופלות המקבלות את התרופה. חלק מהמומחים קראו להמליץ לנשים המטופלות בתרופה להימנע מצריכת אלכוהול במקביל.

בדיווחים על אישור התרופה נאמר, כי בניסויים שנערכו דיווחו נשים שנטלו אותה כי חוו בממוצע בין 0.5 ל-1 יותר אירועי אורגזמה לחודש. "אפילו שיפור קל שכזה הוא משמעותי ועושה את כל ההבדל בין המצב הקודם (ללא נטילת התרופה) לבין המצב שלאחר מכן, כאשר מדובר בבעיה קלינית", צוטטה בהקשר לכך ד"ר ג'וליה היימן (Julia Heiman) מ"מכון קינסי" באוניברסיטת אינדיאנה.

אחת הנשים שנטלה את התרופה אמרה לאתר "MedicalNewsToday", "עבורנו, ה-flibanserin היא תכשיר שמציל את מערכת היחסים הזוגית ומשנה את החיים".

אישור התרופה והתהליך שהוביל לו גם זכה לביקורת. פרופסור אדריאן פוג-ברמן מאוניברסיטת ג'ורג'טאון , מומחית לפרמקולוגיה ורפואת משפחה, אמרה ל-"ניו-יורק טיימס", כי "אישור התרופה הזאת עלול ליצור תקדים חמור מאוד, מאחר שחברות יוציאו מעתה כסף רב שיספיק להן כדי לכפות על ה-FDA אישור תרופות די-מסוכנות - ובעיקר חסרות תועלת"

נושאים קשורים:  חדשות,  חשק מיני,  ויאגרה,  FDA,  flibanserin,  Addyi
תגובות