• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
חדשות

מחקר: שינוי זמני הארוחות עשוי להוריד רמת טריגליצרידים ללא תרופות

המחקר, שבוצע בעזרת ניסויים על מודל עכבר, נערך במכון ויצמן בשיתוף מכון מחקר רפואי בארה"ב; עשוי לסייע בטיפול במחלות מטבוליות

שינוי בזמני הארוחות עשוי להשפיע לטובה, באופן משמעותי, על רמות השומן מסוג טריגליצרידים בכבד; כך העלה מחקר בנושא, שנערך על מודל עכבר, בהובלת מדענים ממכון ויצמן ברחובות בשיתוף רופאים-חוקרים מארה"ב. המחקר התפרסם בשבוע שעבר בכתב העת Cell Metabolism. לממצאים עשויות להיות תוצאות יישומיות חשובות בטיפול במחלות מטבוליות, בנוסף להשלכות רחבות יותר על מחקרים בתחומים ביולוגיים שונים.

לקריאה נוספת: סקירה - שעונים ביולוגיים וזמני ארוחות משפיעים על רמות הטריגליצרידים בכבד  

תהליכים ביולוגיים רבים מצייתים ללוח זמנים מוגדר. רמת פעילותם עולה ויורדת באורח מחזורי במשך היממה. המחזורים המוכרים בשם "מחזורים צירקדיים", מוּנעים בידי "שעונים תאיים", המכוילים על פרקי זמן של כ-24 שעות, בהתאם לשינויי אור-חושך ולרמזים אחרים בסביבתו של היצור החי. הפרעה לתזמון האופטימלי של המערכת, גם בבני-אדם, יוצרת חוסר איזון המוביל למחלות כמו השמנת-יתר, התסמונת המטבולית וכבד שומני. דוגמא: עובדים במשמרות לילה סובלים ממחלות אלו בשכיחות גדולה, יחסית.

המחקר בחן את תפקיד המחזור הצירקדי בהצטברות שומנים בכבד. החוקרת הראשית, ד"ר יערית אדמוביץ (במהלך הפוסט-דוקטורט), יחד עם עמיתיה במעבדתו של ד"ר גד אשר (מהמחלקה הביולוגית) וצוות ממכון המחקר הרפואי סנפורד-בורנהם באורלנדו, ארה"ב, כימתו מאות סוגי שומנים בכבד לאורך היממה. כך, התגלה כי השומנים הטריגליצרידים מפגינים התנהגות צירקדית: רמתם בכבד עולה כשמונה שעות לאחר הזריחה.

תנודות יומיות ברמות הטריגליצרידים הופיעו גם בעכברים מהונדסים גנטית, ש"השעון הביולוגי" שלהם איננו מתפקד. אצל אלו העלייה ברמת הטריגליצרידים היתה מאוחרת ב-12 שעות לעומת האחרים. "התוצאות היוו הפתעה מוחלטת", ציינה ד"ר אדמוביץ, "אפשר היה לצפות שבמקרה בו השעון הפנימי איננו מתפקד, לא תהיה בכלל הצטברות מחזורית של טריגליצרידים".

מהן הסיבות לתנודות המחזוריות ברמות השומנים? אחד ההסברים שסיפקו המדענים היה כי הטריגליצרידים קשורים להרגלי האכילה. עכברים צורכים כ-20% ממזונם בשעות היום, והיתר בלילה. עכברים חסרי "שעון ביולוגי" צורכים מזון ללא הפסקה, כל היממה. נשללה האפשרות שזמני ההאכלה מכיילים את התנודות המחזוריות ברמות הטריגליצרידים. בבדיקה על השפעת זמני האכלה כפויים על עכברים רגילים הוברר, במפתיע, שכאשר הם צרכו כמות זהה של מזון שהוגבלה כולה לשעות הלילה - ירדה רמת הטריגליצרידים הכללית בכבד, במחצית.

מסקנת החוקרים היתה, כי ייתכן שרמת הטריגליצרידים בכבד והעיתוי שבו הם מצטברים נקבעים על-ידי השעון הביולוגי בשילוב זמני האכילה, אך המנגנון הפנימי הקובע את התנודות ברמות הטריגליצרידים עדיין נחשב לחידה. "ההשפעה הדרמטית של הגבלת האכילה לשעות הלילה על הורדת רמת הטריגליצרידים בכבד - בתוך פרק זמן קצר, עשרה ימים - היא בעלת חשיבות רפואית", הוסיף ד"ר אשר.

עודף שומנים ועודף טריגליצרידים הם מחלות נפוצות, המתאפיינות ברמות גבוהות של שומנים בדם ובתאי הכבד – מה שמוביל למחלת הכבד השומני ולמחלות מטבוליות נוספות.

בניסוי הוברר גם, כי שינוי זמני הארוחות הצליח להפחית את הצטברות השומנים בכבד המודל העכברי באופן יעיל ומהיר – ואפילו טוב יותר מכל תרופה שפותחה עד היום, מבלי להתייחס לתופעות הלוואי הכרוכות בשימוש בתרופות. מאחר שעכברים הם בעלי חיים ליליים, יהיה צורך לבדוק את התופעה בלוח זמנים הפוך - ולאמת את הממצאים לגבי בני-אדם.

נושאים קשורים:  חדשות,  טריגליצרידים,  מחלות מטבוליות,  מכון ויצמן למדע,  שחמת הכבד
תגובות
אני
10.02.2014, 16:51

כמדומני, הרמב״ם הוא זה שאמר: בבוקר אכול כמו מלך, בצהריים כמו נסיך ובערב כמו עני. ומנסיון אישי, ה"דיאטה״ היחידה שעזרה לי לרדת במשקל היא דילוג על ארוחת ערב.

josepos
17.03.2014, 09:49

לכותב מס 1 כנראה לא הבנת את המחקר בכדי להוריד את רמת הטריגליצרידים בדם צריך לאכול יותר בלילה ופחות ביום אבל כאדם שאוכל יותר בלילה וסובל מכבד שומני וטגליצרידים גבוהים אני חושב שהמחקר בבני אדם קצת שונה והכול זה גנטיקה ומסיבה פשוטה אני צמחוני כמעט לא משתמש בשומן מן החי אוכל בריא כול חיי ולא צורך פחמימות ועובדה בבני אדם זה לא עובד

גולן
18.01.2015, 20:59

בהחלט מעניין,
אם כך על סמך איזו עדות לקיחת סטטינים מומלץ לפני השינה?

דר מנסור גרגאוי
19.01.2015, 11:07

מחקר ראוי לשבח