• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
פריטין

רמת פריטין גבוהה קשורה במחלה חמורה יותר בחולי NAFLD

מחקר חדש מצא כי רמת פריטין גבוהה קשורה בפעילות מחלה גבוהה יותר אצל חולים הסובלים מ-Non Alcoholic Fatty Liver Disease

16.10.2013, 09:37

רמת הפריטין גבוהה יותר במצבי עומס ברזל, אך גם במצבי דלקת פריטין הוא acute phase protein. בעבר, נמצא קשר בין רמת פריטין מוגברת לבין השמנה וצריכת אלכוהול. לא ברור עם עלייה ברמת הפריטין קשורה בעלייה בהצטברות הברזל בכבד. במחקר זה נבחן הקשר בין רמת הפריטין לבין חומרת NAFLDי(Non-alcoholic fatty liver disease).

במחקר נכללו 628 משתתפים מבוגרים הסובלים מ-NAFLD שהוכח בביופסיה, בהם נמצאה בדיקה של רמת הפריטין תוך פרק זמן של עד שישה חודשים מביצוע הביופסיה. ב-20% מהמשתתפים נמצאה רמת פריטין גבוהה מפי 1.5 מהגבול העליון של התחום התקין. רמת פריטין גבוהה נמצאה בשכיחות גבוהה יותר בנשים, ובבעלי BMI נמוך.

בנוכחות רמת פריטין גבוהה יותר נמצאה חומרה גבוהה יותר של מדדים היסטולוגיים לפעילות NAFLD, כולל steatosis, lobular inflammation, HC balooning, fibrosis. כמו כן, נמצא סיכון גבוה יותר לאבחנה של NASHי(Non Alcoholic steatohepatitis), שאובחן ב-70% מבעלי רמת פריטין גבוהה לעומת 59% מבעלי רמת פריטין מתחת לפי 1.5 מהגבול העליון של הנורמה, (p=0.017).

כמו כן, על פי מודל בו הובאו בחשבון גורמים נוספים, נמצא כי רמת פריטין גבוהה קשורה בסיכון מוגבר להמצאות פיברוזיס מתקדם (OR 1.67; P=0.028 ברמת פריטין גבוהה מפי 1.5 מהגבול העליו של התחום התקין ו-OR 2.46; P=0.005 ברמת פריטין גבוהה מפי 2.5 מהגבול העליון של התחום התקין). בנוסף, נמצא כי רמת פריטין גבוהה קשורה בהמצאות תכולת ברזל גבוהה יותר בצביעה ייעודית, אך גם כאשר לא נמצאה תכולת ברזל גבוהה יותר, נמצאה רמת הפריטין קשורה במחלה חמורה יותר.

החוקרים מסכמים כי רמת פריטין גבוהה מפי 1.5 מהגבול העליו של התחום התקין קשורה בהצטברות ברזל מוגברת בכבד, סיכון מוגבר לאבחנת NASH, וחומרה גבוהה יותר של מדדים היסטולוגיים לפעילות המחלה. לפיכך, יש מקום לדעתם לכלול בדיקה של רמת הפריטין בעיבוד המעבדתי של הסובלים מ-NAFLD.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר

מקור:
Kowdley et al.; Serum Ferritin Is an Independent Predictor of Histologic Severity and Advanced Fibrosis in Patients With Nonalcoholic Fatty Liver Disease, Hepatology. 2012 Jan;55(1):77-85

נושאים קשורים:  פריטין,  NAFLD,  מחקרים
תגובות