• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
כבד

לראשונה: מדענים ביפן ייצרו רקמת כבד מתאי גזע פלוריפוטנטיים

רקמת הכבד הופקה מתאי IPSC שנוצרו מתאי עור בוגרים, באמצעות מניפולציה גנטית שגרמה לנסיגתם למצב עוברי

14.07.2013, 12:13

חוסר באיברים להשתלה מקשה על הטיפול בסובלים מאי ספיקת כבד חמורה. חוקרים רבים בחנו את האפשרות לגרום לתאי גזע פלוריפוטנטיים להתמיין ליצירת תאי כבד. קבוצת חוקרים מאוניברסיטת יוקוהמה ביפן הצליחה, לראשונה, ליצור באופן זה מבנה תלת מימדי של "ניצני" רקמת כבד (liver buds).

החוקרים השתמשו בתאי IPSC (ר"ת induced pluripotent stem cells), אנושיים, המופקים מתאים בוגרים (תאי עור, במקרה זה) באמצעות מניפולציה גנטית הגורמת לנסיגתם למצב עוברי. הם בחנו דרכים שונות להשראת התפתחותם של תאים אלה ליצירת תאי כבד, באמצעות גידולם בתרבית בתנאים שונים. אחד התנאים – גידולם ביחד עם שני סוגי נוספים של תאי גזע – הביא ליצירת מבנה תלת מימדי של ניצני רקמת כבד.

בחינת ביטויים של גנים שונים (gene expression analysis) ושימוש בצביעות immunostaining הדגימו דמיון בין ניצני הכבד שגודלו במעבדה לבין רקמת כבד מתפתחת. בנוסף, נוצרו בניצני הכבד כלי דם, והם תפקדו בדומה לרקמת כבד מבחינת ייצור חלבונים ומטבוליזם של תרופות. השתלה של ניצני כבד אלו במודל עכבר של אי ספיקת כבד קטלנית הביאה לריפוי (rescue).

מדובר בשלב ראשוני בלבד (proof of concept). האתגרים הבאים, לדברי אחד החוקרים, יהיו יצירה של כמויות גדולות של ניצני כבד (שכן להחלפתו של כבד מבוגר דרושים עשרות אלפי ניצני כבד מסוג זה). כמו כן יש לבחון את דרכי יצירתם של תאי iPSC, ולוודא שלא יגרמו גם ליצירתם של גידולים סרטניים.

הקבוצה בוחנת אפשרות ליצירה באופן דומה של אברים נוספים (כליה, לבלב).

ערכה: דר' ורד פרכטר
מקור:
Takebe et al.; Vascularized and functional human liver from an iPSC-derived organ bud transplant, Nature. 2013 Jul 3. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  כבד,  השתלת כבד,  תאי גזע עובריים,  אי ספיקת כבד,  iPSC,  ניצני כבד,  מחקרים
תגובות