• יו"ר: פרופ' אמיר שלומאי
  • מזכיר: ד״ר אוהד עציון
  • גזבר: ד״ר אודי זיגמונד
  • חברי ועד: ד״ר אסף יששכר, ד״ר יאנה דוידוב
דעות

הפסקת חלוקת דוגמיות תרופות: רבותיי, תרדו מזה

הדוגמיות עשויות לסייע ולו במעט למטופלים מבלי שאנו הרופאים נפיק טובת הנאה כלשהיא מחלוקת אותן דוגמיות, וודאי שלא נרשום יותר מאותן תרופות משום שקיבלנו מהן דוגמיות לחלוקה

תרופות רבותי, דוגמאות! פעם המליצו כך לקנות ספרים. הגשש החיוור למי שזוכר.

אבל היורו קורס, בתי הכלבו הגדולים ודומיהם מפסידים כספים, הבנקים בצרות ורק הריבית על המשכנתא עולה – אז למי יש כסף לספרים במחיר מלא, או למלאי תרופות במחיר בית המרקחת כפי שרשם הרופא?

"ואם התרופה לא תעבוד ? ואם יהיו לה תופעות לוואי דווקא עלי?"
"מה זה? עובדים עלינו - לקנות ולא ליהנות?"

בקיצור, גם למטופלים יש מדי פעם הערות צודקות. והן צודקות במיוחד כשמדובר בתכשירים חדשים או כאלו שעלותם גבוהה יחסית.

פעמים רבות מטופלים אומרים: "דוקטור, תן לנסות מהדוגמאות שאתה מקבל ונראה. אם יהיה טוב – נמשיך".
ולא, מטופלים אלה אינם מטילים ספק ברצונו הטוב של הרופא וודאי שאינם חושבים על "הטיית" דעתו של הרופא בשל הדוגמיות שהוא מחלק. הם סבורים כי הרופא  רוצה לעזור להם ומשתדל שלא לשלוח אותם מיד לרכוש את התרופות. הם אסירי תודה על כך שהוא גם מרפא וגם מתחשב.

אבל - מנגד יושבים אבירי הצדק הרפואי הבין-לאומי עם ה'פוליטקלי קורקט' שהם מפעילים בכל נושא ובכל עת (הכל שפיט – והכל צריך להיראות), ועם הזמן הם העלו על הנס את ה"ייראה" וקצת שכחו מה"ייעשה". הם מוכרים את מרכולתם המוגזמת תוך כדי שִכחה שלא אנחנו, הרופאים, הם העיקר, אלא המטופלים. הם-הם לב הרפואה. אליהם צריך להפנות את עיקר תשומת הלב, כי מה נעשה עם המקצוע המכובד שלנו בלעדיהם?

חברות התרופות שולחות נציגות ונציגים ומהללות כל אחת בתורה את תרופותיה ואת מוצריה, ולעתים גם משאירות דוגמאות לרופא או למחלקה. לעתים הן אף מגזימות מאוד – משאירות שלושה-ארבעה עטים כדוריים בערך נקוב של עשר אגורות האחד או לוח שנה, וזהו. מרגע זה אנחנו כתינוק שבוי בידיהן ורק אליהן עינינו נשואות ורק את מוצריהן נהלל ונשבח. עד לאותו רגע של קבלת הדוגמאות היינו כסומא, והנה נפקחו עינינו לראות את התרופה האמיתית – תרופת הדוגמית.

ורק חסר שבאותו יום תגענה שתיים או שלוש חברות עם מוצרים דומים ותשארנה דוגמאות – ואנו הרופאים, אנא אנו באים? למי ניתן מה? התבלבלנו, את מי מהן נהלל??

רופאים עם שיקול דעת? אבירי הצדק והיושרה נטלו אותו מאיתנו כי אנחנו מושפעים מהדוגמיות ללא כל יכולת התגוננות. ועוד מעט אף יאמרו לנו שאסור כלל לקבל תועמלניות רפואיות כי הן משפיעות עלינו. וחס וחלילה מה יקרה אם הן אף נראות טוב...

ברצוני להציג שאלה שמתחמקים ממנה בדרך כלל: מה עם כל העיתונים הרפואיים אשר ללא דמי
הפרסום של המוצרים הרפואיים המופיעים בהם לא יזכו לראות אור? החברות העשירות יכולות להשקיע יותר בפרסום מאלו הקטנות – והרי הרופא אמור להיות מושפע מאותן פרסומות. נו, איפה כאן השוויון? היה בכלל שוויון? למה כאן אבירי השפיטה והיושרה אינם פועלים? אה, כן, כאן מדובר בכסף גדול ו"חשוב". כאן הוא נייטרלי. כאן הכסף הגדול הוא סוס אציל.

האבסורד ממשיך ומתעצם עד כדי כך שאסרו לאחרונה על החברות אפילו לחלק סנדוויצונים ורקיקים, לעתים אפילו שתייה קלה, שלא להזכיר מזכרות קטנות בגרוש, בכנסים רפואיים גדולים ומכובדים, ואותם אבירי יושרה כלל לא יודעים שכאשר גרוננו יבש וניחר ובטננו הומה קל יותר להשפיע עלינו באותות ובמופתים של פרסומת...

אז זהו, שזה לא באמת קשור אלינו. הדוגמיות הללו רחוקות מאוד מהמצב שמוצג באותה אמרה של גראוצו מרקס. פה מדובר בדוגמיות שהן פחות מזוטות, אך עשויות לסייע ולו במעט למטופלים שלנו מבלי שאנו הרופאים נפיק טובת הנאה כלשהיא מחלוקת אותן דוגמיות, וודאי שלא נרשום יותר מאותן תרופות משום שקיבלנו מהן דוגמיות לחלוקה.

אז תרדו מזה רבותי אשר על היושרה הרפואית והתרכזו בדברים מהותיים לטובת המטופל במקום באלו הפוגעים ברופא ובמטופל.

וכדברי המטופלים: רוצים דוגמאות – כאן ועכשיו!! ואם התרופה תהיה טובה לא תישאר אלא ברירה אחת – אנחנו המטופלים נמשיך לקנות .

נושאים קשורים:  דעות,  חברות תרופות,  תעשיית התרופות,  דוגמיות של תרופות
תגובות
Doc
11.12.2011, 18:57

אכן.
אם לחברת תרופות בעיות אתיות עם דוגמאות במסווה של "תנאי איחסון" או בתירוץ אחר הרי שוודאי זה לא יהיה אתי לתת כניסה לנציגיהם במרפאות.
הן סיאליס והן לויטרה- תרופות מצוינות.

דר' שחר
12.12.2011, 20:57

מילים כדורבנות.
האמת אבל חמורה מכך.
אן להיות ממש בוטה, אזי חברות התרופות בשולחן את נציגהן מתייחסות אלינו הרופאים כעובדים שלהן. נציגהן כסוחר הסמים השכונתי המפעיל סוחרי משנה קטנים שידאגו להפצת מרכולתו.
אלא שאנו הרופאים מבזבזים את זמננו לשמו את הנציגות, ואז עוד עושים את עבודת הפרסום חינם. מי שיאמר שחלוקת עטים או מתנות קטנות אחרות היא-היא שתקנה אותי, טועה ומזלזל בערכי.
אם באמת היו צריכים לשלם על שרותי ההפצה שאני מבצע, היה עליהם לשלם כסף רב.
אני באופן אישי מספר לחולים רק על תרופות שאני חושב שיועילו להם.
יש תרופה שאני חושב שהיא טובה, וכבר שנה לא ראיתי את נציגי החברה או דוגמיות שלה.
שלא יספרו לנו סיפורי אתיקה.
חברות התרופות רוצות לחסוך את הדבר היחיד שמצדיק את בזבוז זמני על הנציגות שלהן.
אז בואו ונעשה את זה פשוט, ויסלחו לי הנציגות, אל תשלחו דוגמיות, אבל תחסכו מאיתנו גם את הנציגות, כי בלי הדוגמיות לא יכנסו בדלתי.

ד"ר אלחין עודה
14.12.2011, 10:17

מלים כדורבנם !!!כל הכבוד אמרת את כל מלה אשר בפי ובלבי להגיד ואני אשתדל לפרס את זה .

ד"ר מיכאל
23.12.2011, 15:58

אקשיב בנימוס ,אקח עט ולוח שנה (אגיד יפה תודה) ,אקבל הרבה דוגמיות , לא אתחייב על דבר ולא על חצי חצי דבר ואתן מה שהכי טוב למטופל כמובן...
לא מתאים לך ,גברת ? הינה הדלת ואל תבואי יותר...

אריך ה.
31.12.2011, 07:46

אל תשכח שחוץ מהסנדביצ׳ים והשתיה יש מנהלי מחלקות שמקבלים טיסות + בתי מלון + כנסים + טיול בחו״ל על חשבון חברות תרופות שונות, ואח״כ חוזרים לארץ ..... האם דעתם נשארת ממש אובייקטיבית ? האם מחלקה שמקבלת ״תרומה״ לקרן המחקרים שלה מחברת תרופות או ממשווק של ציוד רפואי תישאר אדישה לכך כשתצטרך להחליט באיזו חלופה טיפולית להשתמש ולהמליץ למטופלים ?

נילי ביטון אלפרין
17.01.2012, 12:45

מסכימה עם דעתו של ד"ר חיים פרי שלא מטיל דופי בחשיבותן של הדוגמיות, וכמובן אנו מודעים לכוחן של החברות העשירות באספקת הדוגמיות, כמו כל מוצר אחר בשוק החזק מצליח להיכנס בתפוצה רבה יותר. אין לנו אפשרות להתמודד או לשנות את כוחה ואופיה של כלכלת השוק.
ולעינייננו: אני שיננית במקצועי, המטופלים שמגיעים אינם אנשים חולים, והרי שאיני מספקת תרופות במובן זה. לפיכך הדוגמיות שניתנות למתרפאים עוזרות להם להחליט מה המוצר הנוח ביותר עבורם (מתוך המלצתי כמובן) , כדי לשפר את מצבם. ברור שאם יקנה המטופל את התכשיר שהמלצתי ולא ישתמש בו- הרי ההפסד לכולם! והמוצרים לא זולים כלל, לכן חשובה הדוגמית לעין ערוך. ומלבד זה אדם מרגיש די מבסוט לצאת עם מתנה קטנה ביד, וחיוך כבר שווה המון!!!
יום טוב לכולם.

דר' שלו משה
18.04.2012, 15:28

רני מחזק את ידיו של דר' פרי. כל מילה בסלע. התגובה שלנו הרופאים צריכה להיות - לא להכניס את נציגות חברות התרופות למחלקות ולסרב לקבל מהן עטים ועוד שטויות מהסוג הזה. "הן עלולות חלילה להשפיע עלינו לתת תרופה זו או אחרת" ....
עם איזה שטויות מתעסקים!!!